Charloiser van het Jaar 2006

Een mooie locatie, een fraai programma en veel en divers publiek. Dick Lockhorst kreeg het gehoor nauwelijks stil in de nieuw ingerichte kerk. Hij sprak zijn jaarlijkse rede uit en vroeg het enthousiaste publiek regelmatig om stilte.

Toen hij op het eind kwam vroeg hij aandacht voor de nieuwe Charloiser van het Jaar. Voor 2006 was de keuze gevallen op iemand, die zich in haar werk en in haar vrije tijd volledig inzet voor haar wijk.

Bien Hofman dacht dat ze naar voren geschoven werd om de tassen met “I love Rotterdam Zuid” erop uit te gaan delen. Geheel verrast was ze toen ze haar naam hoorde noemen door de voorzitter van de deelgemeente.

Hij zie: “En dan nu als klap op de vuurpijl, als slotakte, als hoogtepunt van deze avond: de Charloiser van het jaar 2006. En dat is: Iemand die haar wijk door en door kent, die veel mensen weet te stimuleren om zich op een positieve manier in te zetten, die toegang heeft tot veel netwerken en die deze netwerken ook gebruikt, die zich als professionele kracht, maar ook als vrijwilliger inzet voor háár wijk waar zij zich eind zeventiger jaren vestigde. Zij bracht er haar kinderen groot en begon met vrijwilligerswerk op de school van de kinderen en bij de korfbalvereniging. Zij was actief in de huurdersvereniging van haar flat en was Opzoomeraar van het eerste uur. Van protocollen moet zij niets hebben. Ministers stuurt zij het liefst op de bewoners af, want daar moeten ze zijn om mee te praten. En zelf wil ze waarschijnlijk deze onderscheiding helemaal niet hebben.
Maar iemand die zich zo inzet voor haar wijk, en die keer op keer voorgedragen wordt, moet er een keer aan geloven en daarom vraag ik heel voorzichtig: Lieve Bien, zou je ons de eer willen aandoen om deze blijk van waardering in ontvangst te komen nemen. Dames en heren: misschien had u het al geraden: de Charloiser van het jaar 2006 komt uit Pendrecht en heet Bien Hofman”

Zij kreeg de bij de onderscheiding horende versierselen: een zilveren Karel de Stoutespeld, een bord met daarop Charloiser van het Jaar 2006 en haar naam, een oorkonde, het foto jaaroverzicht van 2006, allemaal in de inmiddels bekende I love RZ tas. En een fraai bouquet bloemen.

Van alle kanten werd ze gefeliciteerd. Zij wilde graag iedereen laten weten dat ze eigenlijk niet zo dol is op dergelijke onderscheidingen en vindt dat met de benoeming vooral de bewoners van Pendrecht de lof toekomt.

Na afloop van het officiële gedeelte was het podium voor rapper Pijnstiller, die voor de gelegenheid een speciale Charlois-rap had gemaakt, en voor de Funny House Jazz Band.