Charloisers fietsen van Brugge naar Charlois

Op 22 september gaan 41 mensen met zichzelf de strijd aan. Speciaal vanwege het jubileumjaar ‘Charlois 550’ fietsen zij van Brugge naar Charlois, een tocht van 143 km. De jongste deelnemer is 30 en de oudste 77 jaar. De opbrengst is voor het Sophia Kinderziekenhuis. De organisatoren hopen dat deze rit de opmaat is naar een jaarlijks terugkerend Charity Event.

De Karel de Stoute Tour vertrekt uit Brugge vanwege de historie. Het praalgraf van Karel de Stoute en zijn dochter Maria van Bourgondië bevindt zich in Brugge. Ook vierde hij er in 1468, bij zijn huwelijk met Margaretha van York, een groots en luisterrijk huwelijksfeest.

Route
Het peloton vertrekt ’s morgens om 06.00 uur per bus vanuit Charlois naar Brugge. Daar worden zij verwelkomd door burgemeester Patrick Moenaert en Ed Goverde, voorzitter van Rotterdam Charlois. Samen geven zij om 9.30 uur bij de Onze Lieve Vrouwekerk in Brugge het startsein voor de rit terug. De tocht gaat van Brugge via Damme, Sluis, Groede, Breskens, (overtocht met het veer), Vlissingen, Souburg, Middelburg, Serooskerke, Vrouwenpolder, Breezand, Werkeiland Neeltje Jans, Westenschouwen, Haemstede, Noordwelle, Ellemeet, De Brouwersdam over, Ouddorp, Goedereede, Stellendam, Hellevoetsluis, Heenvliet, Spijkenisse, Hoogvliet, Poortugaal, Rhoon naar uiteindelijk Charlois.

Begeleiding
Het peloton bestaat uit geoefende en minder geoefende fietsers. Ook Michel de Baan, dagelijks bestuurder deelgemeente Charlois, is van de partij. Natuurlijk is er de afgelopen periode flink getraind om nu de tocht te kunnen rijden. De verwachting is dat zij 143 kilometer lang een gemiddelde snelheid van 25 kilometer per uur aan kunnen houden. De ploeg wordt bijgestaan door een volgwagen voor proviand en om eventuele pechgevallen op te kunnen vangen en mee te nemen naar Charlois. Om technische mankementen op te vangen rijdt er motorbegeleiding en een wagen van FietsNED mee.

Hospitaal Slinge
In Charlois worden de sportievelingen opgewacht door familie en vrienden bij het metrostation Slinge. Daar staat die dag op het plein de WMO – Gezondheidsmarkt en het Hospitaal Slinge. De verwachting is dat de ploeg rond 16.30 uur aankomt. In Hospitaal Slinge wordt meteen hun lichamelijke conditie gecheckt en gekeken of zo’n inspanning wel goed is voor het gestel.

Charlois 550
Charlois viert in 2012 haar 550-jarig bestaan als zelfstandig dorp en is sinds 1895 onderdeel van de stad Rotterdam. Samen met bewoners en buren laat Charlois dit jaar tijdens diverse activiteiten zien wat voor moois de deelgemeente te bieden heeft. Deze tour is een onderdeel van het programma rondom het 550-jarig bestaan en mede mogelijk gemaakt door Havensteder, Rabobank Rotterdam Zuid, Woonstad Rotterdam, Milot Reizen, Van der Leeden & Partners Accountants en Belastingadviseurs, DOCK, Albert Heijn (filiaal Zuidwijk), Charlois 550 en Vitaal Pendrecht.