Chavanel supersnel in Rotterdam: ‘Doel bereikt’

Sylvain Chavanel heeft de proloog van de Eneco Tour gewonnen. De Fransman van Quick Step reed in Rotterdam naar een verrassende zege. Tyler Farrar was tweede, Tom Boonen derde.

Sylvain Chavanel (foto cor vos) staat hiernaast op de foto.

De Nederlander Sebastian Langeveld zorgde met 5:07 voor een eerste richttijd, zijn landgenoot Rick Flens deed nog beter met 5:03. Het Noorse supertalent Edvald Boasson Hagen was nog sneller en klokte 5:00 rond.

De tijd van de winnaar van Gent-Wevelgem bleef lang overeind. Tot de Fransman Sylvain Chavanel er nog 5 seconden onder ging: 4:55 was de nieuwe richttijd voor de favorieten. Tyler Farrar, de Amerikaanse winnaar van de Vattenfall Cyclassics in Hamburg, strandde op 1 seconde. Ook Farrars ploegmaat Bradley Wiggins redde het niet: de Brit kwam 2 seconden tekort.

Tom Boonen kwam na een knappe proloog nog dicht bij Chavanel, maar de Fransman bleef overeind. Ook de Nederlander Joost Posthuma (4:57) en de Spanjaard Jose Ivan Gutierrez (5:01), de winnaar van afgelopen twee edities van Eneco Tour, deden niet beter. Zo werd Chavanel de eerste leider van de Eneco Tour 2009.

Chavanel: ‘Afspraak met Boonen: ofwel jij, ofwel ik.’
“Ik was al vroeg vertrokken in deze proloog, zodat het lang bang afwachten was. Best wel stresserend, zo al die tijden zien binnenkomen. De marges in een korte tijdrit zijn altijd klein”, bekende Chavanel.
“Maar uiteindelijk haalde ik het. En daar ben ik erg blij om, ik had mezelf deze proloog als doel gesteld. Ik klop hier internationale kleppers als Bradley Wiggins en Tyler Farrar, dus deze zege betekent veel voor me. Met Tom Boonen had ik op voorhand afgesproken: ofwel jij, ofwel ik. Hij eindigt knap derde, een mooie prestatie van Quick Step dus.”
Ook het eindklassement is een ambitie van Chavanel. “Ik verwacht dat de strijd om de eindzege zal beslist worden in de slottijdrit in Amersfoort. Tussendoor zullen vooral de sprinters het uitvechten”, besloot de Fransman.