College over een boek, geschreven door ambtenaren gelezen door bewoners

Er vonden leuke ontmoetingen plaats op dinsdag 17 april in de ontmoetingsruimte van Schouwen Duiveland. Henk van der Pols was blij verrast Elle ter Kuile te zien tussen het gezelschap. Henk zou het eerste officiële exemplaar van het boek in ontvangst nemen. En Ella ter Kuile zit in de Raad van Advies van de Pendrecht Universiteit. Vroeger kwamen zij elkaar in een heel andere omgeving tegen. Hij was wethouder en zij gemeenteraadslid. Later werd ze fractievoorzitter van de VVD. Beiden zijn erg betrokken bij wat bewoners in de wijken van Rotterdam bezighoudt.
Gerard Smulders is ambtenaar op het Stadhuis. Hij werkt bij de bestuursdienst en bewonersparticipatie is zijn onderwerp. Het leiden van bijeenkomsten van bewoners is iets wat hij in de vingers heeft. Hij werd geboren in Pendrecht en kent de wijk als geen ander. De gedroomde gespreksleider voor een college over burgerinitiatieven in Pendrecht, dus.
Hij nodigde Henk van der Pols en twee van de schrijvers uit om in de stoel en sofa plaats te nemen. Jornt van Zuylen werd vervolgens uitgenodigd een toelichting te geven op het boek. Hij en Jurgen van der Heijden waren blij het boek in deze setting te mogen presenteren. Er is een oplage gemaakt van 1000 exemplaren. Als je de reacties van de deelnemers mag geloven, zullen daar nog wel een paar drukken bijkomen.
Het boek gaat over de derde generatie burgerparticipatie. De eerste zou stammen uit de 60-er jaren. De rokerige zaaltje, hearings en inspraakavonden, waarop de overheid bewoners uitnodigde om te komen praten over een bepaald onderwerp. Het initiatief lag daarbij bij de overheid.
De tweede generatie is de interactieve burgerparticipatie. Door email en internet wordt er door mensen, die handig zijn met de computer druk gemaild met ambtenaren. De agenda werd echter meestal bepaald door de ambtenaar of politiek.
De derde generatie gaat uit van de burger zelf. De ambtenaar wordt uitgedaagd om bewonersinitiatieven te faciliteren. Het boek staat vol met voorbeelden en is bedoeld voor die facilterende ambtenaar. Eigenlijk is het boek op zoek naar wat een faciliterende ambtenaar is. Het boek nodigt ook uit om met nieuwe initiatieven te komen.
De setting van een college van Pendrecht Universiteit is dus mooi gekozen. Vitaal Pendrecht en de universiteit van die wijk komen dan ook naast allerlei andere voorbeelden voor. Een keur van websites trekt in het boek aan je voorbij.