De metamorfose van de Herkingenstraat

Als er een straat in Pendrecht is die door de herstructurering van aanzien veranderd is, dan is dat wel de Herkingenstraat. Aan de zuidkant stonden tweelaags portiekwoningen met hun opvallende, iets naar voren stekende trappenhuizen en de noordkant bestond uit 5 blokjes met winkels. Dat is allemaal voorgoed verleden tijd.

Nu de bouwhekken weg zijn is het weer mogelijk om de hele Herkingenstraat door te lopen, ook al is het nog een zandwoestijn. De foto is genomen vanaf de Dirkslandstraat in westelijke richting; op de achtergrond is de flat aan de Kerkwervesingel te zien. Opvallend aan de nieuwe woningen zijn de grote huisnummers die verlicht kunnen worden.
Het straatbeeld doet nog iets denken aan de oude situatie want de huizen aan de noordkant zijn wat naar achteren gezet, net zoals vroeger de winkels. De huizen in het midden van de foto staan met hun achterkant naar de Battenoordhof, deze twee blokken staan op de plaats van de vroegere winkels. De plek van het linker blok is voor de Bewonersorganisatie Pendrecht (BOP) niet onbekend: van 1991 tot 2001 was de BOP hier gevestigd in drie voormalige winkelpanden.