De natuur in: Pendrechtenaren fietsen zich fit

Vandaag (zaterdag) vond Pendrecht Fietst Zich FIT plaats. Zo’n twintig deelnemers stapten op de fiets om een tocht van 10, 20 of 40 kilometer te maken. Zeki Baran (vice-voorzitter van de gebiedscommissie Charlois) en Joop van der Hor (gebiedsmanager Zuiderpark, Wielewaal en Heijplaat) gaven op Plein 1953 het startschot voor de fietstochten.

Joop liet zich vergezellen door de pluche olifant Joep die de mascotte van Villa Joep is, het fonds tegen neuroblastoom kinderkanker. De opbrengst van de fietstochten gaat naar deze stichting. Zeki gaf met een startpistool het startschot waarop de fietsers vertrokken.

Blauwe Verbinding
De fietsroutes voerden langs de Blauwe Verbinding. Dit is een bijzondere waterverbinding tussen het Zuiderpark, het Buijtenland van Rhoon en de Zuidpolder in Barendrecht. Het is een recreatieve bevaarbare route die zorgt voor schoon water, functioneert als waterberging en als ecologische verbinding tussen de verschillende groengebieden.

Men kan met een kano varen vanaf het Zuiderpark Avonturen Point bij de kanovijver in het Zuiderpark tot de Heulweg (5 km heen en 5 km terug). Deze route gaat langs onbewoonde eilandjes en door een kanosluis en onderweg kun je Brasserie Vrijenburg, de Pendrechtse Molen of het St. Clarabos bezoeken. Daarnaast is er een fietsroute van 37 km en kun je er onder andere de route Rotterdam Heerlijk Dichtbij wandelen van 5,23 km.

De fietstocht
De fietstocht van 40 km voerde via de Pendrechtseweg, Schulpweg, het Kalverpad, de Netkous, het Buijtenland van Rhoon, de Essendijk, de Rhoonse Grienden, de Carnisse Grienden, de Zuidpolder in Barendrecht, de Koedood, Rhoonse Baan, het St. Clarabos naar brasserie Vrijenburg waar een koffiestop plaatsvond en daarna via het Zuiderpark weer terug naar Pendrecht.

Met 17 graden zorgde de temperatuur voor aangenaam fietsweer. Onderweg genoten de fietsers van prachtige natuur, mooie wolkenluchten en het zonnetje en bleef het op een spetter na droog. Ondertussen werden fietsverhalen en verhalen over de omgeving uitgewisseld.

Zo passeerde het gezelschap aan de Oudeweg in Rhoon een huis waar een goudsmid woont. In de tuin staan grote kunstwerken in de vorm van paarden in allerlei felle kleuren. De polders bestaan al eeuwenlang en kennen een rijke geschiedenis. Een deel van Rhoon heeft in 1953 nog onder water gestaan.

En waar de naam Koedood vandaan komt? Daar is nog altijd onduidelijkheid over. Naar het schijnt slaat het mogelijk op ‘koud’ en ‘dood’ (stilstaand water).

Vanaf het terras van de brasserie was er uitzicht op de Pendrechtse Molen, die tot 1993 drie kilometer verderop in westelijke richting stond, in de polder Nieuw-Pendrecht. Het vervoer van de molen trok veel bekijks, en de bewoners van de Charloisse Lagedijk zagen vanuit hun huis de molen langzaam voorbij komen.

Deze dijk eindigt tegenwoordig ter hoogte van de Langenhorst bij boerderij De Kapel van Pameijer, maar liep vroeger door tot de Dordtsestraatweg. Vanaf de Langenhorst slingerde de dijk door de Burgenbuurt naar de Slinge, waar sportvereniging Hagendoorn nog in een oude boerderij gevestigd is en net voor de Zuiderbegraafplaats staan ook nog twee oude boerderijwoningen. Gerard Cox schreef er ooit een liedje over: ‘Samen op de Charloisse Lagedijk’.

Certificaat en speldje
Na terugkomst op Plein 1953 ontvingen de deelnemers een certificaat en een speldje van ‘Charlois 550 jaar’. Ze kijken terug op een geslaagde dag en zijn weer een mooie ervaring rijker.