Dia show van Historisch Charlois in Pendrecht Museum

Harry Kock heette iedereen van harte welkom. Geen groot publiek, maar toch 25 geïnteresseerden waren op de uitnodiging verschenen. wel het neusje van de zalm. Allemaal mensen, die de wijk een warm hart toedragen en alles willen weten van hun wijk.
Dat kwam goed uit.
Historisch Charlois ging in op de herkomst van de naam Pendrecht. En Cor Oosthoek had er alles aan gedaan om veel informatie over Pendrecht in een Power Point Presentatie te monteren. Drecht slaat op een doorwaadbare plaats in de rivier. Uit oude kaarten, die vertoond werden met daarop de plek waar het dorpje Pendrecht gelegen moet hebben. Ook werd duidelijk dat Rotterdam vroeger aan de Merwede lag en Charlois toen nog niet bestond. Er was dus wel een plaatsje met de naam die op Pendrecht leek. Later is die plaats door de Sint Elisabethsvloed van de aardbodem verdwenen en werd er een polder aangelegd met naam Pendrechtse polder. Er kwamen dia’s langs van het oude Charlois, van oude schepen en van de vroegere Dorspweg, die doorliep naar de Charloisse Lagedijk.

Kleine Tommy MacClay deelde hartige hapjes uit. Hij is over uit Nieuw Zeeland bij zijn opa en oma, Cor en Bien Hofman, en maakte een groot deel van de diavertoning mee.

Zodra de show in de 40-er jaren verzeild raakte werd Mario Bosch in stelling gebracht. Mario is vrijwilliger en lid van de stichting Historisch Charlois en onlangs werd hij ook geportretteerd als Pendrechtenaar voor het leven. Als dagburgemeester is hij niet meer weg te denken uit de wijk. Hij becommentarieerde de dia’s en wist precies te vertellen welke plekjes er vertoond werden. Het viel hem meteen op dat een van de dia’s gespiegeld in het frame zat. De toren van de Christus Triomfator Kerk stond aan de verkeerde kant van de Krabbendijkestraat. Op slechts één vraag moest hij het antwoord schuldig blijven. Maar ja, wie vraagt er nou ook naar het jaartal van een foto, die de dijk van de havenspoorlijn laat zien in een ver vervlogen tijd.
Gezellig en een beetje ouderwets zo’n dia-avond. Maar zeker voor herhaling vatbaar. Dus als er meer belangstelling is, meld dat dan bij het Pendrecht Museum of via 010 480 93 46 van Vitaal Pendrecht aan Plein 1953 nummer 63 B.