Dinteloord komt al aardig uit de verf

Ze zijn er al even aan het bouwen. Donderdag 11 december 2008 sloeg Dick Stehouwer van Woonstad Rotterdam de ‘eerste paal’ van het project Dinteloord. Nou ja eerste paal? De meeste palen zaten er al in. Het ging om een soort feestpaal en ook de nieuwe naam van de strook van Pendrecht, die tot dan toe transformatiezone heette, werd onthuld. De Tuin op het Zuiden. Dick Stehouwer van Woonstad Rotterdam, dat was ook nog maar net de nieuwe naam van de Nieuwe Unie en het WoonBedrijf Rotterdam, sloeg dus de paal en Marja de Bruyn, directeur van de Nieuwe Unie en Ed Goverde van de deelgemeente Charlois onthulden die nieuwe naam.

Dinteloord is dus het eerste project van de Tuin op het Zuiden. En zo te zien mag het er wezen.

Inmiddels werd de eerste paal van De Vijvers verder op geslagen en in de zomerperiode startte de verkoop van het project De Hagen. De geluiden vanuit de makelaars klinken goed en Dennis Lausberg, directeur van Woonstad Rotterdam (Zuid) schrijft in In de Kijkerd van december dat ze kost wat het kost, crisis of geen crisis, door gaan met bouwen.
Dat is ook hartstikke nodig, want de uitplaatsing en de sloop liep voorspoedig, maar de bouw liet te lang op zich wachten. Dinteloord werd een aantal jaren geleden in de tijd dat bouwkosten ontzettend omhoog gingen aanbesteed. Het budget van de Nieuwe Unie en de prijs waarvoor de goedkoopste aannemer het wilde bouwen lagen zo ver uit, dat de aanbesteding niet doorging. Er waren toen parkeergarages in een bak onder het pand bedacht en de gemeente zou veel er veel geld bijleggen om de prijs van de woningen niet helemaal uit de pan te laten swingen. Het parkeren gebeurt straks niet meer in bakken onder de grond, maar op een andere manier. Het project is ook verder een beetje versoberd.

‘Dinteloord’ omvat overigens 72 appartementen voor 55+ – ers. Het is een huurcomplex.

Zeg nou zelf mooie flatgebouwen, toch?