Duco de Bruijn doet “Pendrecht Zet Door” uit de doeken voor VROM

De groep vertegenwoordigers van het ministerie van VROM waren op werkbezoek in Rotterdam. Van ’s morgens vroeg hadden zij diverse aanpakken van de stad beluisterd en sloten hun werkprogramma af in Pendrecht. Ze waren benieuwd naar de uitvoering van het college-programma in deze wijk.
De Bruijn presenteerde met een powerpointpresentatie de verschillende maatregelen, die diensten en de woningcorporatie voor ogen staan. En benadrukte dat het een op Pendrecht toegesneden programma betreft. In andere wijken wordt vaak nieuwbouw in het duurdere segment neergezet. In Pendrecht is volgens hem het adagio “niemand gedwongen de wijk uit”. In Pendrecht worden volgens Duco de Bruijn verhoudingsgewijs meer goedkopere koop en huurwoningen teruggebouwd dan in andere wijken. Ook wordt het groen en het open karakter van de wijk zo veel mogelijk gerespecteerd.
Tot slot werd ruimte gegeven voor het idee van Vitaal Pendrecht. Een uitdaging aan bewoners om te laten zien wat zij in hun mars hebben. Kortgeleden is daar het begrip Pendrecht Universiteit bijgekomen. De bewoners van de wijk zijn tenslotte de best geïnformeerde mensen over de wijk. Om plannen goed aan te laten komen zullen zij zich ook moeten laten horen. Niet alleen in de eisen stellende vorm, maar ook vorm moeten geven aan hun wensen voor een wijk, die in deze tijd past. Het idee om dat te doen met wetenschappelijke begrippen sloeg aan bij het gezelschap. Via zo’n vorm kan ook echt iedereen meedoen en zijn mening ten beste geven. Er is vanuit de Universiteit Tilburg belangstelling om studenten bestuurskunde in te schakelen om die universiteit van de wijk goed in de steigers te zetten.