Educatief Centrum Stichting Manolya aan Oosterlandstraat

In 2003 trok het Turks Huis in Pendrecht de stoute schoenen aan en verhuisde van een goedkope slooplocatie naar een duurdere plek aan de Oosterlandstraat 2 ofwel Noordgouwepad 10.
Dat pand herbergde ooit Onze WoonGemeenschap en toen die woningcorporatie groter groeide kreeg het een nieuwe eigenaar. Tot voor kort was het pand eigendom van De Callafon en zijn schoonzoon. De Callafon had er een tijd lang een badkuipenwerkplaats in en in de korte tijd voor oud & nieuw verkocht hij daar vuurwerk. Er zit nog steeds een verkooppunt van vuurwerk in het pand.

De vereniging Turks Huis in Pendrecht huurde het pand, maar de opbrengsten van contributie, verkoop van thee en koffie en een klein beetje subsidie en bijdrage van Woonstad Rotterdam dekken de hoge onkosten van huur en energie niet meer. Daar kwam bij dat de eigenaar graag van het pand af wilde en het te koop aanbood aan de vereniging. Kopen is voor het Turks Huis echter geen optie. De eigenaar vond een koper in de stichting Manolya en die stichting wil per 1 januari 2010 beginnen met haar activiteiten.

Uit een flyer is op te maken, dat zij een centrum willen zijn zoals er een aantal jaren geleden een was op de Baarlandhof. Een school waar kinderen in het weekend zich bij kunnen scholen en dingen kunnen leren uit hun eigen cultuur.

Nu staan er veel ruimtes leeg in Pendrecht, voor een aantal van hen is een bestemming. Maar dan nog. De vereniging Turks Huis in Pendrecht wil graag in één van die winkelruimten.
De tijd dringt.

Hopelijk komt er snel een oplossing.