Een marathon door de wijk? Wat zie je dan?

Reisleider Mario Bosch voerde zijn publiek vanaf de Toneelwinkel aan Plein 1953 over de Baarlandhof en de Slinge over naar de Sommelsdijkstraat, de Sint Bavokerk in.

Een kerk die op zich al heel wat bezienswaardigheden in zich herbergt. De kerk werd nog interessanter met kostbaarheden uit de Rooms Katholieke kerk van Zuidwijk, toen die door de parochie daar verlaten werd en leden van die parochie samengingen met die van de Sint Bavokerk.

Nadat er in die kerk toneel gekeken was vervolgde het gezelschap haar weg naar de volgende kerk. Via opnieuw de Baarlandhof ging het langs de Karel de Stouteflat en over de Tiengemetenhof naar de Open Hof Kerk op de hoek van de Middelharnisstraat en de Sliedrechtstraat.

Ook een kerk met een geschiedenis en een combinatie van kerkgemeenten, die er in de geschiedenis van de wijk bestaan hebben. De kerk is van oorsprong Nederlands Hervormd en pas 10 jaar na aanvang van de eerste bebouwing in de wijk ontstaan. Dominee Van Soest, de stichter van de kerk, ging onder andere preken in kerken van dezelfde geloofsgemeenschap in plaatsen die te lijden hadden gehad van de watersnoodramp en kreeg bijdragen uit die gemeenten voor de Open Hof Kerk. Later voegde de Gereformeerde Christus Triomfator Kerk gemeenschap zich bij deze kerk en ontstond de samen op weg kerk van Pendrecht en Heijplaat met de naam Open Hof Kerk. Weer later werd het de Protestantse Kerk van Nederland en geeft de kerk naast hervormde- en gereformeerde-, ook plaats aan lutherse gelovigen. De pastorie van de kerk is verkocht aan de stichting Sonshine en de domineesfamilie maakte plaats voor de familie Kamp, die vanuit een christelijke overtuiging werk verricht onder de kinderen en de gezinnen, waaruit die kinderen komen in de omgeving van hun woning.

Na het toneelstuk op die plek gingen marathongangers door de Sliedrechtstraat langs het nieuwbouwproject Dinteloord, dat zijn voltooiing nadert richting Krabbendijkestraat. Op de hoek met die straat staat een enorm bouwbord met de toekomstige Tuin op het Zuiden erop. De kale vlakte daar moet bebouwd worden met stadsvilla’s en eengezinswoningen om ruimte te bieden aan vele nieuwe Pendrechtenaren.

Men ging langs de reeds genoemde Christus Triomfatorkerk, waar nu de Volle Evangelie Gemeente het Zout de Aarde in is gevestigd.

Aan het eind van de Krabbendijkestraat stak men de Slinge over naar de gemeenschappelijke ruimte van het complex Schouwen Duiveland. Hier werd de lunch gebruikt.

Verder ging men terug opnieuw over de Slinge en naar Plein 1953 nog niet naar de finish in de Toneelwinkel Pendrecht, maar naar het Pendrecht Theater iets verderop op Plein 1953. Het gezelschap bleef overigens wel op het plein en kreeg een diner en een versnapering in de Middelburgt het wijkgebouw van Pendrecht.

Veel lopen hoefde men daarna niet meer, want van de Middelburgt begaf men zich opnieuw naar het Pendrecht Theater en later naar de Toneelwinkel Pendrecht, door Cees Bavius aangeduid als de foyer.

De nazit daar had veel weg van wat marathonlopers en pelgrimsgangers meemaken. Terugkijken op een prachtige dag, elkaar feliciteren en in de armen vallen. Het was er allemaal bij.