EEN PASSIE IN HERINNERING

Op 3 april 2007 is het 10 jaar geleden dat de bekende musicus Addie de Jong zeer plotseling overleed. Addie werd geboren op 26 juli 1941 in Delft en was sinds 1968 cantor-organist in de Goede Herderkerk te Rotterdam-Schiebroek. Deze omvangrijke functie vervulde hij met grote betrokkenheid. Ook was hij beiaardier, onder meer in zijn woonplaats Vlaardingen. Hij was een veelzijdig en enthousiast musicus, een bijzonder sympathiek en bescheiden mens met een brede muzikale blik. In de loop van de jaren gaf hij in binnen- en buitenland vele orgelconcerten en ook beiaard- en koorconcerten. Hij componeerde talrijke werken voor koor, orkest, orgel en beiaard.
Op zondag 25 maart wordt zijn Marcuspassie uitgevoerd in de Open Hofkerk. Aanvang 15:00 uur. Toegangskaarten kosten € 8,00, voor pashouders € 5,00.
De dirigent en tevens organist van Open Hofkerk Jan van Dijk meldt Vitaal Pendrecht dat De MARCUS-PASSIE van Addie de Jong EEN PASSIE IN HERINNERING zal zijn.
Immers op 3 april 2007 is het 10 jaar geleden dat de bekende musicus Addie de Jong zeer plotseling overleed. Addie werd geboren op 26 juli 1941 in Delft en was sinds 1968 cantor-organist in de Goede Herderkerk te Rotterdam-Schiebroek. Deze omvangrijke functie vervulde hij met grote betrokkenheid. Ook was hij beiaardier, onder meer in zijn woonplaats Vlaardingen. Hij was een veelzijdig en enthousiast musicus, een bijzonder sympathiek en bescheiden mens met een brede muzikale blik. In de loop van de jaren gaf hij in binnen- en buitenland vele orgelconcerten en ook beiaard- en koorconcerten. Hij componeerde talrijke werken voor koor, orkest, orgel en beiaard.
In de Open-Hofkerk in Rotterdam-Pendrecht wordt op zondagmiddag 25 maart de Marcus Passie van Addie de Jong uitgevoerd in het kader van de zondagmiddagmuziek. De Marcus Passie vormt één van de hoogtepunten in het compositie-oeuvre van de componist. Het is een werk dat zo groots van opzet is dat het vergelijkbaar is met de grote Passionen van voorlopers van Joh. Seb. Bach. Evenals deze werken bevat de Marcus Passie inleidende orkeststukken, koren, koralen en recitatieven. Er zijn ook verschillen. Addie de Jong heeft gekozen voor een vrouw als evangelist. En wordt bij Bach de Christus altijd begeleid door strijkers en de evangelist alleen door continuo, zo niet bij De Jong. Bij hem wordt Christus begeleid door het orgel en wordt de evangelist (sopraan dus) juist door de strijkers begeleid. De kleine partijen, zoals Petrus, Judas en de Hogepriester, worden begeleid door de blazers.
De cantorij van de Goede Herderkerk voerde het werk onder leiding van de componist zelf tweejaarlijks uit.
Op 25 maart wordt de passie uitgevoerd door het Open Hofkoor uit Rotterdam-Pendrecht aangevuld met gastleden, vooral uit Schiebroek en Barendrecht.
Evangelist is de sopraan Lisette Emmink en Christus is de bariton Frits Karskens.
De kleine partijen worden gezongen door Peter Scheele, bas (o.a. Pilatus), en Erik Slik, tenor (o.a. Petrus en Judas).
De slavin die Petrus ontdekt, wordt gezongen door Elly Polhuis.
De begeleiding gebeurt door een ad hoc strijkorkest, de dwarsfluit wordt bespeeld door Juliëtte Hoeksema, de hobo door Anna Duinker en het Open-Hoforgel wordt bespeeld door Bert den Hertog.
Het geheel staat onder leiding van dirigent Jan van Dijk.
Het concert begint om 15.00 uur (zaal open 14.30 uur) in de Open-Hofkerk, hoek Sliedrechtstraat/ Middelharnisstraat, nabij metrostation Slinge.
Toegangskaarten à € 8,00, pashouders € 5,00, zijn verkrijgbaar voor aanvang van het concert aan de zaal. Tekstboekjes zijn eveneens aan de zaal te verkrijgen.
Het concert wordt georganiseerd onder verantwoordelijkheid van de Protestantse Wijkgemeente Pendrecht/Heijplaat en ondersteund door de deelgemeente Charlois en De Nieuwe Unie.