Elly Pesik spreekt met Van der Laan

Van der Laan kreeg een pakket aan informatie mee van Elly Pesik. Ze vertelde over haar rol in de Pendrecht Monologen en herhaalde een zin daaruit: “weet u waar INDO voor staat”, vroeg ze de minister. Ze wachtte het antwoord niet af: “In Nederland Door Omstandigheden”, voegde ze er snel aan toe. Terug naar Indië zou ze overigens niet willen. Ze is helemaal vergroeid met Pendrecht. Ze inmiddels eredoctor aan de Pendrecht Universiteit. Doet veel werk voor de Zonnebloem “Kent u de Zonnebloem?’, menner de minister vroeg ze. Ze gaf hem vervolgens een folder van RITA’s reisbureau, een reisorganisatie voor mensen, die geen geld hebben voor hotels of verre vakanties. Elly organiseert voor hen een verblijf op een camping of in een natuurvriendenhuis in Lunteren.
Ze vertelde over haar werk in de Sint Bavokerk en haar reizen naar Lourdes. Ook daar hadden ze vorige week hun toneelstukken ‘Vensters’ gespeeld. In die theaterproductie van theaterbureau BAF van Cees Bavius en Pieta Bot speelt Elly haar prachtige rol als actievoerster.
Van der Laan geloofde haar meteen en veronderstelde dat Elly nooit achter de geraniums zou komen en zelfs als ze er niet meer was door zou gaan met vrijwilligerswerk. “Als engel misschien”, zei Elly.

Zij gaf tot slot Van der Laan ook een brief mee die ze gekregen had van Bien Hofman en vroeg hem die vooral te lezen. “We hebben een paar weken terug in het Pendrecht Museum ons verhaal verteld en liedjes gezongen uit Indië. Wilt u de brief van Bien vooral lezen?” In de brief vraagt Bien de minister om 11 juli naar de mediaconferentie van de Pendrecht Universiteit te komen. Elly ergert zich ook groen en geel aan de manier waarop over haar wijk gepubliceerd wordt.

De minister beloofde het allemaal te zullen lezen en beloofde ook de DVD van de Pendrecht Monologen te zullen bekijken.