Feestelijke opening verbouwde Albert Heijn

Om 13.00 uur openden de deuren weer na anderhalve week. De Dynamic Rhythm Brassband drumde er op los wat veel bekijks trok. Daarna was het tijd om de vernieuwde winkel van binnen te bekijken. Bij de ingang houdt niemand minder dan Albert Heijn, de oprichter van de supermarkt, nauwlettend een oogje in het zeil wie er allemaal binnen komt. Aan de muur hangt een groot portret van hem. Tijd om eens terug te blikken op de geschiedenis van de grootgrutter.

Geschiedenis van Albert Heijn
In 1887 nam Albert Heijn als 21-jarige jongen de kleine kruidenierszaak (12 m2) van zijn vader over in Oostzaan. Vanaf 1910 komen de eerste eigen merk-producten en begint de productie van koek en banket vanuit een koekjesbakkerij in een oud herenhuis in Zaandam.

In de jaren ’20 komt de eigen wijnbotteling op gang en komen er chocolaterieën als aparte winkels bij. Albert Heijn is nu ook hofleverancier. In 1931 verschijnt de voorloper van het nieuwsblad AllerHande. De reclames van de kruidenier waren toen al populair, zoals die met het obertje Boffie waar meteen een hele campagne omheen werd bedacht. Tijdens de Tweede Wereldoorlog worden enkele winkels gebombardeerd. De Duitsers nemen alle koffie in beslag waarop Albert Heijn koffiesurrogaat op de markt brengt.

In 1948 gaat Albert Heijn naar de beurs. De eerste zelfbedieningszaak is een feit in 1952, waarbij de winkelmandjes worden geïntroduceerd. In 1955 opent de eerste supermarkt, aan de Nieuwe Binnenweg, en start het systeem van de spaarzegels. De bekende Perla-koffie en het historische Albert Heijn-museumwinkeltje in Zaandam zien het licht in de jaren ’60. Etos wordt overgenomen in de jaren ’70.

Eind jaren ’90 wordt de Bonuskaart geïntroduceerd en opent ook het eerste filiaal op een NS-station, bekend als AH to go. Boodschappen bestellen via internet en laten thuisbezorgen is mogelijk sinds 2001. Sinds 2011 worden ook filialen in België geopend. De afgelopen tien jaar was de televisiereclame met supermarktmanager meneer Van Dalen, gespeeld door acteur Harry Piekema, ongekend populair. Toen hij eind vorig jaar hiermee stopte, was er zelfs een speciale afscheidscommercial te zien.

Tegenwoordig telt Nederland 850 winkels van AH. Steeds meer winkels worden verbouwd en zo ook het filiaal in de Krabbendijkestraat dat daarmee weer helemaal klaar voor de toekomst is.

Ex-opbouwwerker Rieks Westrik was bij de feestelijke opening en maakte de bijgaande foto’s.