Felix Medelssohn Bartholdy en het Open Hofkoor

Mendelssohn was een belangrijk componist. Wie kent niet de bruiloftsmars. Maar zonder hem was de Matthäuspassion vast niet zo’n bekend muziekstuk geworden. Hij zorgde ervoor dat het uit het stof gehaald werd en op vele plaatsen op goede vrijdag wordt uitgevoerd. op 3 februari 1809 werd hij geboren in Hamburg. Op 4 november 1847 overleed hij in Leipzig. Duits, maar ook in Engeland liet hij sporen na. Protestant, maar met Joodse wortels. Net als Mozart een wonderkind. Wie was Felix Mendelssohn Bartholdy. Zie wat wikipedia over hem zegt en welke muziek er in de Open Hofkerk klonk op 17 mei.
Wikipedia zegt het volgende over Felix Mendelssohn Bartholdy en in de Open Hofkerk werden muziek van hem gespeeld.

Mendelssohn werd geboren in een rijke protestants-Joodse familie. Mendelssohn was gedoopt maar werd desondanks door velen als joods gezien. Zijn vader Abraham Mendelssohn was bankier en zijn grootvader was de Joods-Duitse filosoof Moses Mendelssohn. In 1812 verhuisde de familie naar Berlijn. Op zesjarige leeftijd kreeg hij pianoles van zijn moeder en op zevenjarige leeftijd van Marie Bigot in Parijs. In 1817, na in Berlijn te zijn teruggekeerd, kreeg hij les in compositie van Carl Friedrich Zelter, wiens vriend Goethe hij in 1821 in Weimar bezocht.
Daarvoor, in 1818, op negenjarige leeftijd, trad hij op in een openbaar kamerconcert en voordat hij dertien was had hij al verschillende composities op zijn naam, waaronder het pianokwartet opus 1. Zijn vader was rijk genoeg om hem een privé-orkest te laten dirigeren. Hij componeerde zijn eerste symfonie op vijftienjarige leeftijd.
In 1827 schreef hij zich in aan de universiteit van Berlijn, om daar de geschiedenis- en filosofiecolleges van Hegel te volgen. Hij kreeg pianoles van Ignaz Moscheles tijdens een bezoek. In 1825 voltooide hij de korte opera Die Hochzeit des Camacho, die op kosten van de familie in 1827 werd uitgevoerd. Op zijn zeventiende componeerde hij de ouverture voor de Midzomernachtsdroom van Shakespeare (de rest van de toneelmuziek werd in 1842 voltooid).
Hij maakte vele reizen, onder andere naar Parijs en Italië. In Rome trok hij op met Hector Berlioz, die daar verbleef als winnaar van de Prix de Rome.
In 1835 werd Mendelssohn de eerste muziekdirecteur, die tevens Kapellmeister van het Gewandhausorchester in Leipzig was. Voor die tijd waren deze twee functies gescheiden.
Tijdens een bezoek aan Frankfurt ontmoette hij Cécile Jeanrenaud, een nakomeling van een Franse Hugenotenfamilie, met wie hij op 28 maart 1837 in het huwelijk trad. Ze kregen samen vijf kinderen. In september van hetzelfde jaar dirigeerde hij zijn oratorium Paulus op het Birmingham Festival.
Mendelssohns twee oratoria Paulus en Elias waren beïnvloed door de muziek van Johann Sebastian Bach, die in vergetelheid was geraakt en die Mendelssohn weer onder de aandacht van het publiek heeft gebracht. In 1829 gaf Mendelssohn met groot succes een uitvoering van de Matthäuspassion, de eerste uitvoering van dit werk sinds het overlijden van Bach.
Hij vertrok in 1841 naar Berlijn, waar hij benoemd was tot directeur van de muziekafdeling van de kunstacademie. Hier componeerde hij toneelmuziek voor stukken in het Grieks, Engels en Frans.
In 1842 werd Mendelssohn als een der eersten opgenomen in de exclusieve Orde “Pour le Mérite”.
Eind 1842 keerde hij naar Leipzig terug en richtte daar het conservatorium op. Hij gaf les in piano en compositie. Hij had echter een slechte gezondheid en zijn bezoek aan het Birmingham Festival op 26 augustus 1846 was zijn op één na laatste bezoek aan Engeland. Na zijn laatste bezoek aan dat land in de lente van 1847 was hij erg gedeprimeerd door het overlijden van zijn zuster Fanny Hensel.
Hij ging naar Zwitserland, maar was te ziek om te werken en keerde weer terug naar Leipzig in september 1847 waar hij, op 4 november, slechts achtendertig jaar oud, zwaar overwerkt en geheel uitgeput, na een reeks hartaanvallen overleed.
De Nationaalsocialisten verboden Mendelssohns werk dat zij als “Joods”, en daarom verwerpelijk, beschouwden.

Zondagmiddag 17 mei werden de volgende stukken muziek van Mendelssohn uigevoerd:

Orgelsolo, Wie groß ist des Almächti’gen Güte, Bas de Vroome
Koraal, Allein Gott in der Höh sei Ehr, Open Hofkoor
Aria, Jerusalem, Elly Polhuis
Recitatief, Und sie steinigten ihn, Elly Polhuis
Koraal, Dir, Herr, dir will ich mich ergeben, Open Hofkoor
Recitatief, Und die Zeugen legten ab, Elly Polhuis
Koor, Siehe, wir preisen selig die erduldet haben, Open Hofkoor
Recitatief, Doch der Herr, Elly Polhuis
Aria, Gott sei mr gnädig, Irene Kleijwegt
Recitatief, Laßt uns singen, Elly Polhuis
Koraal, O Jesu Christe, wahres Licht, Open Hofkoor
Koor, Sehet, welch eine Liebe, Open Hofkoor
Orgelsolo, Sonate, Bas de Vroome
Verleih’ uns Frieden, Open Hofkoor
Orgelsolo, Prelude in G Opus 37 nr 2, Bas de Vroome
Lieder, Laß, o Herr, mich Hilfe finden, Deines Kinds Gebet erhöre, Herr, wir trau’n auf deine Güte door Irene Kleijwegt met Open Hofkoor en orgelbegeleiding van Bas de Vroome

Op de foto’s het Open Hofkoor komt de kerk binnen met soliste Elly Polhuis links vooraan. En dirigent Jan van Dijk op zijn bekende plek.