Het laatste concert van het Open Hofkoor trok veel belangstelling

Een aantal van hen woont nog, echt, in Pendrecht. Maar is dat een criterium? Ze hebben allemaal iets met de voor hen jonge groeigemeente en met de kerk van die (hervormde) gemeente, de Open Hofkerk. Waar 45 jaar geleden in die nieuwe wijk een kerkkoor werd opgericht, dat zondag 17 mei, helaas, haar laatste concert gaf in haar eigen kerk. Er volgen nog wel bijdragen aan concerten en dergelijke. 1 oktober 2009 valt definitief het doek over het koor. De kerk blijft, maar is ook erg veranderd.
Zondag 17 mei 2009. De stoelen in de Open Hofkerk zijn op een paar na allemaal bezet. Dat komt niet veel voor. Maar deze keer ging het om iets bijzonders. Een feest, maar ook iets heel verdrietigs. Moedig, om met de woorden van wijkpredikant At Polhuis te spreken. Het ging om het laatste concert van het Open Hofkoor. En wat doe je dan in het jaar waarop herdacht wordt dat 200 jaar terug Felix Mendelssohn Bartholdy geboren werd op 3 februari 1809 in Hamburg. Juist, een concert met zijn muziek. Het koor had er veelvuldig en met liefde op geoefend en was geheel klaar voor een mooi concert.

“Wilt u uw mobiele telefoons uitzetten? Dat hoefde ik 45 jaar geleden niet te vragen, maar is nu wel nodig”, zo begon Tineke van de Meer – de Bruijn, voorzitter van het koor haar welkomstwoord. Zij stond stil bij het begin en bij het feit dat het koor maar 4 dirigenten heeft gehad. Het leeuwendeel van het dirigentschap nam Jan van Dijk (30 jaar) voor zijn rekening. “We zijn bijna familie geworden”, aldus mevrouw Van de Meer en zij vervolgde: “Met pijn het hart, maar blij dat we nog kunnen zingen sluiten we een fantastische periode af. Wij wensen u een fijne middag.” Ze ging vervolgens naar haar plaats in het koor terug.

Een fijne middag werd het. Mooie kerkmuziek van een groot componist. En mooi orgelspel van een organist met naam, Bas de Vroome, hoofdorganist van de Oude en de Nieuwe Kerk in Delft. Zijn moeder vertelde dat zij een aantal jaren in de Hontenissestraat hebben gewoond. Op de bovenste foto: Bas de Vroome met naast hem zijn moeder en haar huidige partner.

Met een toepasselijke koraal “Allein Gott in de Höh sei Ehr” werd geopend. Elly Polhuis daarna de aria Jerusalem en het recitatief “Und sie steinigten ihn”.
Elly Polhuis is een gevorderd amateurzangeres en heeft les van Elsa Kloos. Zij is lid van “Close-ensemlble” van haar lerares, maar ook van het Open Hofkoor. Zij zong in de Marcuspassie de rol van het dienstmeisje, dat Petrus aanspreekt op zijn betrokkenheid bij Jezus.

Vrouwen spelen een belangrijke rol in het koor. Cobi van Bommel, op de foto met het koorboek voor de Open Hofkerk, en Jannie, de echtgenote van dirigent Jan van Dijk, zongen tenor in de onderbezette mannenafdeling. Sommige koorleden gaan met een stok of rollator naar hun plaatse in het koor. Tekenen dat het besluit om ermee te stoppen niet ten onrechte is. Maar het zingen klonk nog fantastisch.

Muziek waar je rustig van wordt en die je meeneemt naar een wereld ver van hier, of die misschien juist heel erg in je hoofd zit te maken heeft met de christelijke feesten: kerstmis, pasen, hemelvaart en pinksteren.

Er was nog een soliste, Irene Kleijwegt. Zij is geboren in Rotterdam en kreeg onder andere les van Aafje Heynis. Zij ontwikkelde zich tot een vaak gevraagde soliste bij cantates en oratoria. Dirigent Jan van Dijk zorgde ervoor dat zij partijen zong in het afscheidsconcert van het Open Hofkoor.

De rol van Jan van Dijk is niet weg te denken bij een concert zoals plaatvond op zondag 17 mei. Hij is dirigent, maar is veel meer dan dat. De publiciteit loopt vaak via hem. Hij woont in Barendrecht, maar speelt een hoofdrol in de muziek van de protestantse wijkgemeente van Pendrecht en de Open Hofkerk. Geen wonder dat hij van de deelgemeente Charlois de cultuurprijs 2000 kreeg en later in 2007 bij zijn 25-jarig jubileum als organist van de kerk de Karel de Stoutespeld en het draaginsigne in zilver van de Protestantse Kerk van Nederland.

Tineke van de Meer sloot met een voldaan gevoel het concert af en nam het laatste applaus in ontvangst. Zij had echter geen idee van de verrassing van de middag. Wijkpredikant At Polhuis vroeg na afloop het woord en prees het koor en haar dirigent. Hij noemde het een moedig besluit om ermee te stoppen en gaf voorzitter Tineke van de Meer als eerste een geschenk dat alle leden van het Open Hofkoor meekregen. Een fraai klokje om ook al ben je oud, toch bij de tijd te blijven. Op de foto laat Tineke trots het eerste klokje zien, At Polhuis kijkt over haar schouder mee.
Dat hoef je eigenlijk aan de wakkere protestantse musici niet te zeggen.
Hun muziek is van altijd.

Het bleef nog lang feestelijk in de ontvangstruimte van de Open Hofkerk. Een periode werd afgesloten, maar er werden ook ongetwijfeld nieuwe afspraken gemaakt. Een gemeentelid ziet haar vroegere predikant dominee Van Soest, die al een poosje met emeritaat is.
Voor de koffie en andere consumpties zorgden de onvolprezen vrijwiliigers van de Open Hofkerk, zie onderste foto.