Frans van der Wielen krijgt Erasmusspeld

Zichtbaar geraakt ontving Frans van der Wielen de Rotterdams speld. Lionel Martijn had hem zojuist alle lof toegezwaaid. Een dik pak papier onder zijn arm. “Het gaat laat worden”, grapte hij nog. Gelukkig las ie niet alles voor. Hij haalde wel aan dat Frans als voorzitter en als medewerker veel voor Pendrecht en de Bouwspeeltuin Pendrecht 7 betekend heeft. Veel mensen hebben van hem geleerd hoe je kleipoppetjes moet maken. En en passant een heleboel andere dingen.
Annemarie Commijs, de huidige voorzitter van de Bouwspeeltuin Pendrecht 7 sloot zich helemaal bij Lionel Martijn aan en overhandigde hem en zijn vrouw prachtige boeketten bloemen en een fraaie foto. Ze had zoveel cadeaus dat Ton Groen van de BSW bijna niet aan het woord kon komen. Ton noemde Frans iemand die er altijd al was in het buurt- en speeltuin werk. Hij kon zich in ieder geval de tijd niet heugen zonder Frans van der Wielen.
Frans bedankte iedereen voor wat ze aangericht hadden. En het zal vast niet de laatste keer zijn dat ie de bouwspeeltuin bezoekt. Hij probeert de liefde voor het speeltuinwerk ook in de familie wakker te houden. Tegen zijn kleinzoon zei hij: “dat moet jij nou ook gaan doen!” Die vroeg verbaasd, “Hier in de speeltuin?” “Nee in Spijkenisse, natuurlijk”, voegde opa hem snel toe.
Frans werd door veel bezoekers en oud-bezoekers van de speeltuin en de bouwtuin gefeliciteerd. Ook een aantal familieleden waren opgetrommeld om bij de huldiging te zijn. Het zal vast heel moeilijk geweest zijn om het geheim te houden tot zaterdag 17 december.