Gedurende de maand ramadan ook op zondag open

Een paar jaar geleden had je daar nog de winkel van Topslager Erik Hoogink. Nu zit er een heel andere slager. De zaak heet Salima. Op de deur staat 100 % halal. Je zult er dus niks vinden dat van het varken komt. Verder heeft Salima van alles. En zoals er op het raam te lezen staat: “Geachte klanten, Wij zijn de gehele maand ramadan ook ’s zondag geopend van 10:00 tot 18:00 uur”

De ramadan begon op 13 september en duurt 30 dagen tot en met vrijdag 12 oktober. De dag erna is het suikerfeest. Ramadan is de negende maand van de jaartelling volgens de islamitische kalender. Hieronder volgen wat wetenswaardigheden. Op internet kun je met envoudige opdrachten van alles vinden tenslotte.
“Salima, ramadan mubarak!”, wenst Vitaal Pendrecht jullie.

De islamitische jaartelling begint met de verhuizing van Mohammed van Mekka naar de stad Medina (op 16 juli 622 n. Chr.). In 638 n. Chr. werd de datum van deze verhuizing – in het Arabisch hidjra genoemd – door kalief Omar ibn al-Chattab uitgeroepen tot het eerste jaar van de islamitische jaartelling. De hidjra zelf wordt meestal herdacht op 8 Rabie I (al-awwal), de dag dat Mohammed aankwam in Medina. De islamitische kalender wordt ook wel de Hidjri-kalender genoemd.
Moslims volgen een zuivere maankalender. De maand begint bij de nieuwe maan. Het moslimjaar telt 12 maanmaanden van afwisselend 29 en 30 dagen, in totaal 354 dagen. Hierdoor valt het elk jaar circa 11 dagen vroeger in het zonnejaar van 365 dagen (de internationale, westerse kalender). Het islamitisch jaar volgt de koran, die aangeeft dat de zon en de maan door Allah geschapen zijn en dat de maan de tijdmaat aangeeft.
De koran verbiedt extra maanden. Voordat de moslims dit verbod invoerden, lasten de Arabieren regelmatig een dertiende maand, nasi, in waardoor de kalender nauwelijks verschilde van de christelijke jaartelling.