Geleerde gaf les in het Turks Huis in Pendrecht

Voorzitter Sedat Atacan van de vereniging Turks Huis in Pendrecht was samen met de rector op hadj en daar ontstond het idee. Professor doctor Nedim Bahcekapili werd gevraagd om les te geven aan leden van de vereniging.

Dat gebeurde op donderdagavond 8 januari in het verenigingsgebouw. De geleerde had een aandachtig gehoor. Hij werd ingeleid door secretaris Cemal Kumas en vertelde over zijn reis naar Mekka. Hij gaf een korte les over de situatie rond Mekka en medina in de tijd dat de profeet Mohamed het islamitische geloof stichtte. De voorzitter van de vereniging zat met gepaste trots naast zijn geleerde reisgezel naar de heilige plaatsen van de moslims.

De komst van de professor had iets feestelijks, dus er werd in de pauze samen gegeten en thee en ayran gedronken.

Over de universiteit zegt de professor:

“Het aantal moslims in Europa groeit voortdurend. Omwille van hun geestelijke en intellectuele ontwikkeling en hun deelname als volwaardige burgers aan het maatschappelijk leven van de landen waarin zij leven, is de roep om islamitisch hoger onderwijs in Nederland en de omringende landen de laatste jaren met de dag sterker geworden. Om aan deze behoefte tegemoet te komen is de Islamitische Universiteit van Europa opgericht en geeft zij islamitisch onderwijs op wetenschappelijk niveau. Daarbij gaat het in het bijzonder om de opleiding voor functies als onderzoeker, docent, imam en geestelijke verzorger. In meer algemene zin wil ze cultureel gezien ook een bijdrage leveren aan het maatschappelijk leven waarin de moslims leven.

De Islamitische Universiteit van Europa is onafhankelijk en hecht groot belang aan het wetenschappelijk karakter en het niveau van het gegeven onderwijs. Daarbij tracht ze de oorspronkelijke islamitische beginselen te onderwijzen waarbij ze zich distantieert van allerlei dogmatische opvattingen, individuele overheersing en verkeerde geloofsinterpretaties. Hiernaast hecht ze belang aan de religieuze behoeften en andere problemen van moslimminderheden.

Aldus Prof. Dr. Nedim Bahcekapili, rector van de Islamitische Universiteit van Europa.

Zie ook: http://iueurope.com/nl