Harrie van Onna’s les in migratie

Op het verlanglijstje stond ook de Vrouwenstudio Anganieta. Maar het bezoek kon maar van 12:30 uur tot 13:25 uur duren en er moest ook een wandeling door de wijk plaatsvinden.
En in die tijd is het onderwerp iets ingewikkelds als integratie. Harrie weet er alles van. Hij deelde zijn kennis met de bestuursleden van het Turks Huis op de vooravond van het bezoek: “Kijk in Nederland hebben we te maken met een Nederlanders, die de 60-er jaren hebben meegemaakt en allochtonen, die vaak uit de conservatieve streken van Turkije en Marokko komen. In Duitsland en andere landen in Europa is dat anders. Daar verschillen de waarden van allochtonen en autochtonen niet zoveel!”
Hij haalt onderzoeken aan en documenteert zijn verhaal met cijfers. hij weet er inderdaad veel van. hij is er dan ook al jaren mee bezig en heeft inmiddels een zoon, die de Baltische staten goed kent. Een enorm overzicht over de situatie in Europa rond migratie gaat in hem schuil.

Waarom Duitsland? Jürgen Rüttgers de kersverse CDU minister president van Rheinland-Westfalen komt aan Jan Peter Balkenende, Ivo Opstelten, Leonard Geluk en Lionel Martijn vragen hoe Rotterdam omgaat met migratie. Welke plek is dan beter dan het Turks Huis Pendrecht. Hij is pas een paar weken minister president en het is zijn eerste buitenlandse bezoek. Nordrhein Westfalen heeft ook grote steden en is het achterland van Rotterdam, dus een bezoek aan de havenplaats is niet zo vreemd.

En de Vrouwenstudio Anganieta zal aanschuiven aan de tafel in dat Turks Huis. Een apart bezoek aan hen zou het schema nog ingewikkelder maken.