Herdenken en droge voeten’ op reis met Vitaal Pendrecht

Het idee ontstond, zoals zo vaak, in een gesprek over een droomwens. Of eigenlijk een aantal wensen. Alleen zijn ze vaak niet te realiseren. De kosten zijn te hoog, zijn er ook mensen in geïnteresseerd, dient het ook een doel en ga zo maar door. Piekeren kan altijd.
Maar samen en in combinatie leiden ze tot iets wat echt te realiseren is.
In dit geval ging het om het plan tot een grootse herdenking van de watersnoodramp van 1953. In 2003 was er in de Middelburgt een tentoonstelling, verschenen er kunstwerken en werd de tentoonstelling geopend door burgemeester Opstelten de burgemeester van Zierikzee.
Daarnaast was er een idee om de start van de bouw van Pendrecht in 1953 met een 60-jarig jubileum te vier En nog een andere droom van de vereniging Turks Huis om met elkaar in een uitje op ontdekkingstocht te gaan naar bijzondere projecten in Nederland, waarmee je je ‘nieuwe’ land beter kunt leren kennen.

Aan tafel met portefeuillehouder, Michel de Baan, Sedat Atacan van het Turks Huis en Bien Hofman van de Pendrecht Universiteit groeide uit die wensen een realistisch en mooi plan: met een diverse groep op 1 februari 2013 naar Neeltje Jans gefinancierd door Charlois in Actie, Woonstad Rotterdam en de deelnemers zelf.

1 februari 2013 viel op vrijdag, dus waarom niet zaterdag 2 februari, meer kans dat mensen ook echt meekunnen. Aanvragen werden uitgezet en in In de Kijkerd verscheen een artikel over het plan en startte de werving van deelnemers. Maar dan …….. hoeveel bussen? Wie gaat er mee? Is een eigen bijdrage van € 20,- haalbaar. Is de voorbereidingstijd wel lang genoeg. Hoe zorgen we ervoor dat de groep voldoende divers is.

Zaterdag 2 februari 2013 meldden zich 33 reizigers voor de tocht naar Neeltje Jans langs plaatsen met bekende namen, over de Volkerakdam, de Grevelingendam en daar een film, een rondleiding, een lunch en op de terugweg de Brouwersdam, de Haringvlietdam, de Hartelkering en even stoppen bij de Maeslantkering.
In het Pendrecht Museum nog even koffie en het verhaal van Jacques Börger van het Museum Rotterdam over het Fotoproject Pendrecht.

Een mooie tocht, goed verzorgd door Bien en Cor Hofman en Joke Spijkers in een touringcar van Milot Reizen met mooie mensen en tot de verbeelding sprekende onderwerpen. Rampen die het beste uit een volk: politici; technische en werklui gehaald hebben. En wie weet misschien ……. leidt zo’n tocht tot nieuwe uitdagingen en doen de deelnemers echt iets op van zo’n magical mysterie tour.

WANT:

Chauffeur Frans van Milot Reizen weet alles van de route. Hij doet dit niet voor het eerst. Hij kent ook de geschiedenis van februari 1953 en wist dat Pendrechtse straten met Zeeland te maken hadden. Nieuw voor hem was dat de straatnamen vernoemd zijn naar plaatsen die schade ondervonden hadden van de watersnoodramp en dus ook Zuid Hollandse en Brabantse plaatsnamen kent.

Er is naast de Serooskerkestraat ook een Serooskerkeweg en die is vlakbij de plaats van diezelfde naam. Naast Serooskerke op Schouwen Duiveland is er een Serooskerke op Walcheren. De straat in Pendrecht is vernoemd naar het dorp in de polder Schouwen. En dat dorp blijkt maar heel weinig inwoners meer te hebben 296 in 2008 en het aantal zakt steeds meer.

De fotocamera’s gonsden en die van Mario Bosch, de dagburgemeester van Pendrecht, registreerde het bord Serooskerkeweg vanuit de bus.

Op het werkeiland Neeltje Jans zijn fraaie accommodaties en is van alles te beleven. Natuurlijk veel aandacht voor de ramp van 1953 en prachtige uitbeeldingen van de deltawerken die door een gids het enorme project inzichtelijk maken voor iedereen. Het weer sprak ook tot de verbeelding, want er stond een stevige bries en zon werd afgewisseld door regen en zelfs een klein beetje sneeuw.

De Maeslantkering is van de zuidkant goed te zien en vanaf de verste plak op de Landtong kun je goed zien waar Rotterdam sterk in is. Grote bulkcarriers liggen aan steigers en worden gelost. Een schip van de Stenaline ligt aan de kade bij Hoek van Holland, aan de andere kant zie je schip warme je naar Hull over kunt steken en je krijgt een goed beeld van de keringen. Je ziet ook een hele reeks windmolens,. die elektriciteit op wekken. Misschien zouden er daar nog veel meer van moeten komen.

Niet alleen Deltawerken en Pendrecht kwamen ter sprake. Er borrelden ook grootse plannen ter sprake. Waarom gaan we niet op reis naar Parijs? En zou je de Bosporus ook af kunnen sluiten of misschien zelfs aardbevingen in Turkije, Griekenland, Italië en elders kunnen voorkomen.

Dromen!?

Jacques Börger van Museum Rotterdam heeft er ook één: het museum uitbreiden van dat wat er binnen de museumgebouwen staat in contact brengen met wat er in Rotterdam buiten aan museumschatten zijn. En daarmee ook het publiek uitbreiden.

Het Fotoproject van Museum Rotterdam is een poging om een brug te slaan tussen die twee ‘werelden’. Achter het raam van het Pendrecht Museum hangen nu twee panelen die een indruk geven van dat Fotoproject Pendrecht.

Op de onderste foto zijn die panelen in beeld gebracht.

Er staan scans van oude plaatjes van de wijk op. Mario Bosch maakte die scans en op de foto’s staan impressies van wat je nu in Pendrecht kunt zien. Een wijk die tot de verbeelding blijft spreken.

In het Pendrecht Museum vertelde Bien Hofman dat er ook nieuwe plannen zijn. Er werd een rondje gemaakt langs de diverse deelnemers en wat zijn doen in de wijk. Henny Meijer vertelde over al haar activiteiten en noemde daarbij de Voedselbank. Haar wens is om ook een kledingbank in Pendrecht te openen. Dat bracht Bien tot de onthulling van een plan om zoals in het Oude Westen is gebeurd in Pendrecht een Leeszaal te beginnen. Zij riep de aanwezigen op hun overtollige boeken niet weg te doen, maar te bewaren en eventueel nu al bij Vitaal Pendrecht aan Plein 1953 nummer 63 B of het Pendrecht Museum, Plein 153 nummer 57 te brengen.

Die Leeszaal kan misschien ook die kledingbeurs herbergen en wie weet ook op het gebied van samen gezond eten in de wijk iets doen.