Het winnende team van Rotterdam 2009

De Kloosteralliantie werd de winnaar van de prijs ‘Team Rotterdam 2009’. Onder een daverend applaus betrad het team vrijdag 30 oktober het podium. Gehuld in speciale T-shirts hielden de teamleden vol trots een groot spandoek met de woorden ‘De Kloosterbuurt groeit’ omhoog.
Behalve de eer ontving het team vrijdag 30 oktober een bokaal en een oorkonde uit handen van wethouder Kriens. ‘Dit team van professionals had net één ding meer. Het was volstrekt vanzelfsprekend welke resultaten De Kloosteralliantie wilde bereiken.’ De titel ‘Team Rotterdam 2009’ is een blijk van erkenning vanuit de gemeente Rotterdam voor de samenwerking tussen diverse partijen in de wijk.
Alle medewerkers van diensten, deelgemeenten en samenwerkingsorganisaties in de wijken konden een team van professionals nomineren die samen in één gebied aan de slag zijn. Uiteindelijk leverde dit zestien inzendingen op. Daaruit nomineerde de jury, onder leiding van juryvoorzitter Kriens, drie teams: De Veldacademie, De Kloosteralliantie in Noord en Oleander Bloeit in Feijenoord.
‘De samenwerking is gewoon uniek’
‘Het zijn stuk voor stuk professionals die bereid zijn over hun grenzen heen te gaan’, presenteerde Gerard Hup het team De Kloosteralliantie. ‘De samenwerking op hele concrete thema’s is gewoonweg uniek. Ik vind dat het team de prijs heeft verdiend.’
Nadat van elk van de drie genomineerde teams een korte impressiefilm werd vertoond, konden de teams kort uiteenzetten waarom juist zij moesten winnen. Uiteindelijk koos de jury De Kloosteralliantie als winnaar. ‘Het team laat zien dat er al veel resultaten zijn bereikt in de wijk. En alles wijst erop dat er nog veel gaan komen. Na jaren van problemen gaat het nu echt de goede kant op met de buurt’, vertelt juryvoorzitter Kriens. ‘De insteek is erg positief, het ademt vrolijkheid, positiviteit en elan uit.’
Vertrouwen levert mooie resultaten op
‘We hebben niet alleen de Kloosteralliantie aangemeld,’ benadrukt Jim Schalekamp (GGD). ‘Ook de mensen er omheen. De wijkorganisaties leveren heel goed werk en de diensten en deelgemeente Noord ondersteunen hun activiteiten. We overleggen ook op de plek zelf. Iedereen staat er positief in en heeft vertrouwen in elkaar. En dat levert mooie resultaten op, zoals een trajectplan voor mensen met een uitkering, verbouwing van Het Klooster en vier pleinen en een coach voor talentvolle jongeren.’
De Kloosteralliantie
De Kloosteralliantie is een groep actieve beroepskrachten, bewoners en ondernemers uit de Kloosterbuurt in het Oude Noorden. De alliantie streeft naar herstel van de sociale samenhang en naar draagvlak voor de herontwikkeling van het gebied. Bewoners worden gestimuleerd om mee te doen aan de veranderingen in de wijk. De resultaten liegen er niet om. Zo is er bijvoorbeeld maandelijks een groot evenement voor en door jongeren gericht op talentontwikkeling. Ook hebben jongeren in het kader van Your World hun eigen plein ontworpen, wat wordt gerealiseerd, en werden honderd kinderen lid van een vereniging.
Wilt u meer weten over De Kloosterbuurt, kijk dan op www.dekloosterbuurt.nl.

In de jury zat Bien Hofman en zij is het met de keuze van haar jury helemaal eens. Ook Elly Pesik, die het team hoorde en zag, is onder de indruk van het enthousiasme en het werken als één TEAM dat de Kloosteralliantie tentoon spreidt.

Kloosteralliantie gefeliciteerd!