Hoe zit dat nou met bus 67 ?!?

Vanaf 10 april is de Krabbendijkestraat tussen de Nieuw-Vossemeerweg en de Hansweertstraat afgesloten vanwege de aanleg van het restwarmtetracé. Hierdoor is het eindpunt van buslijn 67 tijdelijk onbereikbaar en was er een omleidingsroute uitgedacht via de Sliedrechtstraat, Stavenissestraat en de Ossenisseweg. Er zou een tijdelijke halte komen op de Ossenisseweg en in de genoemde straten zijn zelfs de verkeersdrempels weggehaald. De omleiding heeft wel tot gevolg dat de halte bij Valckensteyn niet door de bus wordt aangedaan.

Maar wat blijkt: de omleidingsroute wordt niet door alle chauffeurs gebruikt en van een tijdelijke halte op de Ossenisseweg is geen spoor te bekennen. Sommige bussen rijden inderdaad het rondje via de Stavenissestraat en stoppen op de plek van de tijdelijke halte (waar dus geen haltepaal staat!) waar de passagiers kunnen uitstappen. Daarna gaat de bus linksaf de Krabbendijkestraat in en rijdt terug naar het Zuidplein; de halte Valckensteyn wordt dus niet bediend.

Er zijn ook chauffeurs die de Krabbendijkestraat uitrijden en bij de Nieuw-Vossemeerweg linksaf slaan (de Krabbendijkestraat is na de kruising afgesloten maar de kruising zelf is normaal toegankelijk). Op deze manier komt de bus wèl langs de halte Valckensteyn zoals de foto laat zien.

Wie de situatie op de route goed kent, zal het er mee eens zijn dat de uitgedachte omleiding via de Stavenissestraat geen enkel nut heeft. Dat sommige chauffeurs een alternatieve route rijden om toch de halte bij Valckensteyn aan te kunnen doen is aan één kant te begrijpen maar het is natuurlijk wel vreemd dat er nu twee verschillende omleidingsroutes zijn en de reizigers bij de halte Valckensteyn zijn overgeleverd aan de route die de betrokken chauffeur het beste uitkomt.

Op de halteborden is niets te lezen over de tijdelijke routewijziging van buslijn 67 en ook op de RET website wordt er met geen woord over gerept. Helaas is al vaker geconstateerd dat het informeren van de passagiers bij omleidingen niet de sterkste kant is van het Rotterdamse vervoerbedrijf.

We hebben een pittige e-mail naar de RET gestuurd met de vraag hoe het nou werkelijk in elkaar zit.