Huurderscommissie Zuiderparkflat 25 jaar

De troste voorzitter Aad Vlaardingerbroek toont de oorkonde bij de Karel de Stoutespeld, die hem zojuist is opgespeld door Dick Lockhorst.

Het gebeurde allemaal op het 25 jarig jubileumsfeest in de Open Hofkerk. Dat allemaal naar aanleiding van wat er 25 geleden was ingezet.
Op 4 oktober 1980 kregen de bewoners van de Zuiderparkflat een getypt briefje in de bus met de vraag of zij voor het oprichten van een Huurders Commissie waren om de belangen bij de Maatschappij voor Volkswoningen te behartigen. Maandagavond 24 november was de eerste bijeenkomst in de hal van de flat. Donderdag 24 november 2005 werd dat feit feestelijk herdacht. De eerste voorzitter was de heer Henk Post en afgelopen jubileum was hij weliswaar in een rolstoel en niet meer in de flat wonend als ere gast aanwezig. Henk Post is ook al een tijd erelid van de huurders Commissie. De Maatschappij voor Volkswoningen bestaat niet meer en is opgegaan in de Nieuwe Unie. Ook met deze corporatie en met diensten en deelgemeente heeft de Huurders Commissie Zuiderparkflat veelvuldig contact. De zorgconsulent kent ook de weg naar de commissie en ook het Gezondheidscentrum Zuiderkroon weet van het bestaan van de bewonersgroep af.

Begin dit jaar was secretaris Henk van Oostende al druk bezig om het 25 jarig jubileum uitbundig te vieren. Die viering vond plaats in de Open Hofkerk. Niet zo gek als je bedenkt dat de flat soms de Open Hofflat genoemd wordt. Van Oostende had aan alles gedacht. Er lag een uitgebreid draaiboek en de speeches waren op zijn computer netjes uitgewerkt. Voorzitter Dick Lockhorst van de deelgemeente Charlois was aanwezig en spelde de huidige voorzitter Aad Vlaardingerbroek een Karel de Stoutespeld op. Verder waren er meerdere toespraken onder andere door Stella de Jong van de Nieuwe Unie en Kees Brand voor de BOP. Beiden staken hun bewondering voor de commissie niet onder stoelen of banken. De Huurders Commissie Zuiderparkflat heeft dit zeker verdiend, want inmiddels staat hun systeem van bewoners organiseren model voor alle 55-plus complexen in Pendrecht. De commissie is nooit te beroerd om aan nieuwkomers te vertellen hoe zij de zaken het beste aan kunnen pakken. De 117 woningen aan de Zuiderparkflat hebben dan ook al 25 jaar een organisatie die model staat voor Opzoomeren en belangenbehartigen voor heel Rotterdam. Er is voor het 25 jarig bestaan een speciale nieuwsbrief gemaakt en alle bezoekers kregen een fraaie balpen met inscriptie.

Mensen Maken de Stad kon op het moment van het feest geen afvaardiging sturen, maar liet wel weten dat de Goede Voornemens voor 2006 een premie krijgen, die de 172 bewoners verdienen.