Jan van Dijk speelde Bach en zoon in Zaltbommel

De organist van de Open Hofkerk in Pendrecht, Jan van Dijk, speelde zaterdag 7 juli op het orgel van de Sint-Maartenskerk in Zaltbommel. Het thema was Bach en zoon.

De Muziekkring Bommelerwaard e.o. organiseert traditiegetrouw concerten op het uit 1786/96 daterende Wolfferts-Heyneman-orgel in de Sint-Maartenskerk van Zaltbommel. Juist, de toren waarover het liedje gaat dat bezingt waar de ontbrekende torenspits gebleven is.

Aan de toren kan men de spits missen, aan het orgel ontbreekt niks. Een prachtig instrument dat de gehele wand van de kerk tegen de toren beslaat.

Van half juni tot half september 2012 staan er dertien concerten op het programma. Op zaterdagmiddag 7 juli om 16:00 uur begon één van die vrij toegankelijke concerten plaats.

De organist van die middag was Jan van Dijk de organist van de Open Hof Kerk van Rotterdam-Pendrecht.

Het thema van Van Dijk’s concert op 7 juli was Bach en zoon.

Op deze mooie zaterdagmiddag waren er niet zoveel bezoekers naar de kerk gekomen, maar die er onder het gehoor van de musicus zaten genoten met volle teugen van het concert.

Jan van Dijk geeft geweldige concerten op het bijna tweehonderd jaar jongere Vierdag-orgel van de Open Hof Kerk, dat in 1971 aan de pers werd gepresenteerd. Hij beheerst ook het robuuste instrument in Zaltbommel als geen ander.

Jan deelde de bezoekers vooraf mee het programma een beetje te hebben veranderd. Hij liet als eerste de zoon en daarna vader Bach horen.

Van Carl Philipp Emanuel Bach 9 1714-1788) speelde hij

1. Fuga in c, Wq 119,7

gevolgd door

2. Sonate V in D, Wq 70,5
– Allegro di molto
– Adagio è mesto
– Allegro

En daarna van Johann Sebastian Bach (1685-1750)

3. O Mensch, bewein’ dein’ Sünde gross, BWV 622

en het bekende

4. Passacaglia in c, BWV 582

Het laatste muziekstuk bleef in de kerk hangen in de vorm van neuriënd en meedeinend publiek.

Op de website van de muziekkring www.muziekkringbommelerwaard.nl is meer te bezichtigen over kerk, orgel en het concertprogramma in Zaltbommel.

Er is zelfs via een link muziek van het orgel te beluisteren.