Kick Off Dag van de Dialoog in burgerzaal

Opzoomer Mee heeft er zelfs een extra aanbieding van gemaakt. Ook Opzoomerstraten gaan meedoen en kunnen van Opzoomer Mee een bijdrage in de kosten van de maaltijd aan de tafel krijgen. Er is dit keer geen vaste waardebon, maar er wordt over de bijdrage overlegd.

In de Burgerzaal was er geen maaltijd. Na afloop waren er wel hapjes en drankjes, zoals je die op een gebruikelijke receptie krijgt. Een Kick Off is eigenlijk ook een receptie. Om 14:00 uur ging de zaal open en namen de voorzitters hun plaatsen in. De deelnemers kamen uit allerlei wijken en waren medewerkers of directeur van een Rotterdamse instelling. Iedere tafel telde tussen de 6 en de 8 deelnemers. Meer gaat niet, want dan zal er nauwelijks sprake zijn van een dialoog. Iedereen komt tenslotte aan het woord en de voorzitter ziet erop toe dat alle deelnemers ook goed aan hun trekken komen. Discussie en debat is taboe. Doorvragen om verheldering en iemand stimuleren scherper te zeggen wat iemand bedoeld is de taak van de voorzitter, maar ook een opdracht voor de deelnemers. Het thema: Luister Nou! is eigenlijk helemaal van toepassing.

Gerda Nijssen, bestuurslid van de Stichting Dag van de Dialoog, opende de Kick Off met een korte toespraak gevolgd door burgemeester Opstelten, die het een eer vond de aftrap te mogen geven. Het College van Burgemeester & Wethouders was overigens goed vertegenwoordigd, want ook de wethouders Kaya en Karakus deden mee aan een tafel. De stichting en het stadsbestuur zijn trots op het Rotterdamse initiatief. 15 steden volgden het voorbeeld. Zelfs in België en Duitsland is het Rotterdamse product geïmporteerd. In Dortmund en Berlijn staan straks ook dialoogtafels en wordt dezelfde methode gevolgd.
Vorig jaar waren er in Rotterdam 187 tafels en 1450 mensen namen deel aan de Dag van de Dialoog. Dit jaar mikt men uiteraard op meer.
In Pendrecht stonden er 8 tafels verdeeld over de twee dagen.
Wie mee wil doen, kan terecht op de site van de stichting:
www.dagvandedialoog.nl

Een reactiemail van Pendrechtse belangstellenden kan via deze site door het invullen van een reactiemail.