Klantenraad Woonstad op bezoek in Pendrecht

Bien Hofman maakte het volgende verslag van het bezoek van de klantenraad van Woonstad Rotterdam aan Pendrecht:

Om klokslag 12.30 kwam Anda voorbij lopen met een groepje mensen en liep naar de toneelwinkel, daar zouden we eigelijk de lunch gebruiken maar achteraf vonden we het museum toch gezelliger.
Briefje op de deur gedaan en dat kwam goed.

Joke heeft alles klaargezet zodat iedereen kon zitten want we rekenden op 15 personen. Anda (Ros) had een lunch laten komen van een cateraar dus daar zat niet zo veel werk aan. Joke en ik hebben mooie mappen gemaakt met actueel materiaal en een In de Kijkerd. Mijn beamer en laptop en ook dat ging goed. Alleen had ik eerst de beamer en dan de laptop aan moeten zetten. Maar Anda heeft het voorgedaan dus dat weet ik nu ook.

Enfin, toen ze allemaal binnen waren was het eerst lunchen met elkaar en informeel met elkaar een praatje maken. Ik zat naast Philomena, ze heeft samen met Mimi (uit Spangen) kort verslag gedaan van het bezoek aan de Wielewaal die ochtend. Anda heeft kort de bedoeling van het college uitgelegd en toen kwamen Addy en Paul binnen. Zij hebben de raad opgezet en hebben uitgelegd waarom er zeven mensen niet waren. Bewoners kunnen zelf via de website van Woonstad zich aanmelden voor deelname in de raad maar denken vaak dat er uiteindelijk een baan in zou kunnen zitten. Dat kan natuurlijk niet maar ja in tijden van crisis.
Ze worden dan uitgenodigd voor een gesprek om te kijken of ze in de raad kunnen. Je moet natuurlijk wel een beetje van de hoed en de rand weten en over je eigen schutting kunnen kijken.
De spoeling is natuurlijk niet zo dat er “ruime” keus is.

Eigenlijk wilden Addy en Paul weggaan maar besloten om toch te blijven.

We hebben een kort voorstelrondje gedaan en daarna de presentatie. Niet de wind uit de zeilen van Mario gehaald en hem het Lotte Stam-Beeseverhaal laten doen en ik heb van de kerstboom, het vitale coalitie verhaal, de ateliers en veiligheidcollege met Tilburg gedaan en hoe we op Pendrecht Universiteit gekomen zijn.
Ook het verhaal van de electrische auto en Eimert en Cees en de Marokkaanse met Talja. Kortom een “oude” presentatie maar actueel gemaakt met verhalen.

Ook over het theater en dat het ingehuurd kan worden op b.v. een verjaardag. Als er een onderwerp aangeleverd wordt kan het helemaal op maat gemaakt worden.
Philomena stelde al vragen dus wie weet.
Ik heb gezegd dat ik mijn huis open stel voor een voorstelling dus……
Dick Ormel was erg benieuwd en had een aantal vragen over b.v. het andersom denken zoals wij dat doen en de sociocratische kringorganisatiemethode.

Ik heb heel veel verteld over het 1000 kinderen van Pendrecht project en kreeg de vraag van Mimi of we ons niet te veel op het terrein van de profs begeven. Ik heb daarop gezegd dat we als bewoners zelf de leiding moeten gaan nemen, dat is wat de overheid propageert en wij kunnen het ook zelf, alleen moeten we er wel voor zorgen dat we daar niet in doorschieten en hetzelfde gaan doen wat naar bewoners toe jarenlang is gedaan. Daar bedoel ik mee dat er samengewerkt moet worden met zowel de overheid als de woningcorporaties maar dan op gelijkwaardig niveau en met (voor de verandering) de bewoners in een leidende rol.
Dat was voor sommigen toch wel een reden om even de wenkbrouwen te fronsen en “moeilijk”.

We zijn om 14.30 uur aan de rondleiding begonnen o.l.v. Mario en af en toe werd hij onderbroken door Clasien want dan gaf ze ook een toelichting maar meer op sociaal niveau. Dat was een zeer waardevolle toevoeging en je weet als je Clasien meevraagt ze ook heel actief meedoet.
Sara was er ook maar heeft meer één op één met mensen gesproken.
Rineke heeft een perfecte toelichting op de bank gegeven en op de Kerkwervesingel waren de boerderijhuisjes open want Historisch Rotterdam had open huis. Dat was onverwacht en erg leuk, Mario was eigenlijk niet van plan om naar binnen te gaan vanwege de tijd maar ik heb doorgezet. Dat is nou juist leuk toch.

Maar goed, hij kon zich op de Zijpe en in de Ossenissebuurt bij de laatste eerste paal weer helemaal uitleven en op het Ovezandepad was hij natuurlijk ook weer erg goed.

Terug naar een warm en gezellig museum en onder het genot van koffie en thee en een heerlijk krentenbol hebben we geëvalueerd.

Dick Ormel heeft van ons geleerd dat het lijkt of Rieks en Bien de PU zijn maar weet na dit college dat het toch breed gedragen wordt in de wijk.

Philomena vind het zèlf aanpakken van bewoners maar toch de samenwerking blijven zoeken geweldig.

Mimi heeft haar eerste indruk om kunnen zetten in het positief inzien van “bemoeienis” van bewoners.

Anda is jaloers op hoe ver wij al zijn op dit gebied.

Addy en Paul waren al eerder weg dus geen reactie maar van Addy weten we wat ze ervan vindt.

Idee/voorstel is om een college voor Spangen te geven en dat lijkt mij erg leuk.

Kortom: de moeite van het opgeven van een vrije zaterdag meer dan waard.