Kloosterzandestraat en Turks Huis te mooi om waar te zijn

De Volle Evangelie Gemeente Het Zout der Aarde heeft zelf plannen voor de ruimte en ook de huurprijs zou boven de begroting van de vereniging Turks Huis in Pendrecht uitkomen.

Er moet dus verder gezocht worden naar een nieuw onderkomen.

Voorzitter Sedat Atacan ging dinsdag 29 december de wijk rond om nog eens goed te kijken naar andere locaties. De eerste voorkeur van de vereniging ging uit naar de Vrouwenstudio Anganieta, voorheen de ruimte van Historisch Charlois in Pendrecht. Diverse keren werd Woonstad Rotterdam, de eigenaar gevraagd, om in gesprek te komen met elkaar over deze ruimte. De deelgemeente en Woonstad hadden echter andere plannen en wilden eerst met elkaar praten of ze wel voor steun aan een vereniging als het Turks Huis in Pendrecht zijn. De vereniging vraagt jaarlijks activiteitensubsidie aan en is voor een nieuw onderkomen aangewezen op steun van zowel de deelgemeente als Woonstad Rotterdam. De vereniging zag aldoor maar geen stappen om iets te gaan ondernemen in de Vrouwenstudio en de handen van de leden en het bestuur jeukten om de omgeving van de Kerkwervesingel eens goed onder handen te nemen.
Op woensdag 16 december werd de meidenvilla op die plek geopend. De meidenvilla is een initiatief van de deelgemeente Charlois om meisjes uit de deelgemeente een eigen plek te geven. Zij raken vaak tussen wal en schip en hebben nu een plek waar Charlois Welzijn en Youth for Christ activiteiten voor hen organiseren. Dus …..
Een nieuwe plek zou volgens de vereniging Sommelsdijkstraat 35 kunnen zijn. Ook een plek die er een beetje verwaarloosd uitziet en waar met wat hand en spandiensten van de leden een droomlocatie van gemaakt zou kunnen worden. Een bijkomend effect is dat er op tijden wanneer de scholen in de omgeving dicht zijn, ogen en oren in de omgeving zijn, die op de veiligheid en het netjes houden van de omgeving kunnen letten.
Er werd prompt een e-mail verstuurd om hulp en om medewerking om deze locatie te kunnen betrekken.

Er zijn ook andere locaties in de wijk. Op Plein 1953 zijn tal van winkelruimten uitermate geschikt voor de vereniging. De vierkante meter prijs is rondom Plein 1953 echter zo hoog dat dit nauwelijks een alternatief is voor het Turks Huis.

Op de Zijpe zijn ook nog twee locaties, die de vereniging zo zou willen betrekken. Op Zijpe 12 en 13 en op Zijpe 2 zijn ruimten al voor een heel lange tijd leeg. Er zijn gesprekken gaande binnen de deelgemeente, Woonstad en JOS (de afdeling Jeugd, Onderwijs en Samenleving van de gemeente) om op 12 en 13 een Vrouwenhuis te vestigen.

Ook heeft Woonstad de vereniging aangeboden om tijdelijk naar de Ossenisseweg 99 of winkelruimten, die binnenkort gesloopt gaan worden aan de Sliedrechtstraat te gaan gebruiken. De vereniging is in 1994 op zo’n sloopplek in de Herkingenstraat begonnen en toen de BOP, Bewonersorganisatie Pendrecht, wegging van de Herkingenstraat in 2000 heeft het Turks Huis daar ook voor 3 jaar gezeten. De vereniging wil echter nog minstens 15 jaar verder en om dan steeds van de ene naar de andere slooplocatie te moeten verhuizen is voor hen geen optie.

Wie helpt de vereniging mee om een nieuwe plek te vinden? De reactiemail van deze website staat voor suggesties open.