Leden Turks Huis zijn kwaad: ‘Dit is serieus discriminatie!’

Het stukje grond ligt naast het gebouw van het Turks Huis. Verscholen achter de struiken, vanuit de bewuste flat is het zelfs nauwelijks zichtbaar. Het hoort bij het groene binnenterrein waar overigens niemand van de flat verder gebruik van maakt.

Sedat Atacan, voorzitter Turks Huis, is heel kwaad. Hij vertelt: “Wij hadden wateroverlast omdat er water in de hoek stond waardoor onze kelder vochtig werd en het tapijt nat. Binnen vlogen de vliegen rond door de stank die van de plek vandaan kwam. Er lag allemaal troep en het was er vies. Daar deed de VvE niets aan. Een vrachtwagen vol troep hebben we eruitgehaald, om vervolgens twee vrachtwagens met zand te laten komen. Wij hebben het netjes betegeld en zitten er te roken. Dat deden we eerst op het grasveld naast de eengezinswoningen, maar die bewoners klaagden daarover. Dat gebeurt straks weer, want waar moeten wij anders zitten?”

Een aanbod tot dialoog werd afgeslagen door de VvE. ‘Wij hebben hen uitgenodigd voor een barbeque en ons jubileumfeest maar ze kwamen echt niet. Samen leven, samen activiteiten doen. Zo ging het ook waar we eerst zaten. Maar deze flat is een groot probleem. Ik reikte een van de heren eens de hand aan, maar die zei meteen ‘Nee jullie zitten er illegaal en je moet weg’. Dit is serieuze discriminatie. Wij gedragen ons altijd, niemand heeft last van ons, de politie komt hier nooit en er zijn nog nooit klachten geweest. Waarom moet dit nou?”