Mahalia Jackson op affiche voor concert op 3 maart?

Je moet toch al wat ouder zijn om te weten wie Mahalia Jackson is. Zij zong de sterren van de hemel en kwam veel op televisie. Ze zong geestelijke liederen. Spirituals, of gospels. ‘When the Saints go marching in’ en ‘We shall overcome’ klonk fantastisch uit haar mond. Ze stond naast mensen als Martin Luther King en als je wikipedia leest over haar gaat het ook over de rassendiscriminatie en haar strijd daar tegen:

Mahalia Jackson (New Orleans, 26 oktober 1911 – Chicago, 27 januari 1972) was een Amerikaans zangeres en werd wel ‘de koningin van de gospel’ genoemd. Het hoogtepunt in haar zangcarrière beleefde zij op 28 augustus 1963 tijdens een massademonstratie tegen rassendiscriminatie bij het Lincoln Memorial in Washington. Ten overstaan van een menigte van meer dan 200.000 mensen zong zij “I’ve been buked and I’ve been scorned” op verzoek van Martin Luther King en “How I got over”. Door geldelijke steun en door haar medewerking aan de demonstraties, georganiseerd door Martin Luther King heeft zij zeker een grote bijdrage geleverd in de strijd voor de emancipatie van de Afro-Amerikanen, hand in hand met grootheden en voorvechters tegen de apartheid als dominee Martin Luther King, lid van dezelfde baptistenkerk, diens vrouw Coretta Scott King en Rosa Parks. De grote verdiensten van Mahalia Jackson op het gebied van de emancipatie van de Afro-Amerikanen zijn nog onvoldoende voor het voetlicht gekomen; zij is vooral bekend geworden als zangeres.

Op het affiche staan trouwens ook die jaartallen 1911 – 1972.

Zaterdag 3 maart 2012 is er ter ere van haar een concert.

Kijk maar op www.ultimateblackgospel.nl en je weet alles.