Marcupassie

In het kader van de zondagmiddagmuziek wordt op 2 april 2006 in de Open Hofkerk in Rotterdam-Pendrecht de Marcuspassie van Addie de Jong uitgevoerd. De componist zal bij vele Rotterdammers bekend zijn want tijdens zijn, te korte, leven was Addie een bekend organist en dirigent. Hij gaf vele orgelconcerten, dirigeerde grote oratoria en was gedreven kerkmusicus in de Goede Herder Kerk in Rotterdam-Schiebroek. Voor de diensten in die kerk heeft Addie veel gecomponeerd. De Marcuspassie is echter een werk wat zo groots van opzet is dat hij vergelijkbaar is met de grote Passionen van voorlopers van Joh. Seb. Bach: inleidende orkeststukken, koren, koralen en recitatieven. U mist inderdaad de aria’s die in oude tijden ook ontbraken.

Waarom hedendaags?
In de klassieke passionen, gegroeid uit de oude kerk, werd de evangelist altijd door een tenor gezongen, het is de letterlijke tekst van het evangelie meestal reciterend uitgevoerd. De componist heeft echter gekozen voor een vrouw als evangelist. De componist zal gedacht hebben: in onze geëmancipeerde tijd hoeft de evangelist niet altijd een man te zijn.

Voorts is er verschil in de klassieke begeleiding en de keuze van de componist: wordt bij Bach de Christus altijd begeleid door strijkers en de evangelist alleen door continuo, zo niet bij De Jong. Bij hem wordt Christus begeleid door het orgel en wordt de evangelist (sopraan dus) juist door de strijkers begeleid. De kleine partijen, zoals Petrus, Judas en de Hogepriester, worden begeleid door de blazers.

De uitvoerenden zijn:

Het Open Hofkoor uit Rotterdam-Pendrecht aangevuld met gastleden uit Schiebroek.
Evangelist is de sopraan Lisette Emmink en Christus is de bariton Frits Karskens.
De kleine partijen worden gezongen door Jan Douwes, bas (o.a. Hogepriester en Pilatus), en Erik Slik, tenor (o.a. Petrus en Judas).
De slavin die Petrus ontdekt, wordt gezongen door Elly Polhuis.

De begeleiding gebeurt door een ad hoc strijkorkest, de dwarsfluit wordt bespeeld door Juliëtte Hoeksema, de hobo door Anita den Boer en het prachtige Open Hof orgel wordt bespeeld door Bert den Hertog.

Het geheel staat onder leiding van dirigent Jan van Dijk.

Het concert begint om 15.00 uur (zaal open 14.30 uur) in de Open Hofkerk, hoek Sliedrechtstraat/ Middelharnisstraat, nabij metro Slinge.

Toegangskaarten à € 8,00, pashouders € 5,00, zijn verkrijgbaar bij de koorleden alsmede in wijkcentrum De Middelburgt, Plein 1953 nr. 191 en, indien nog voorradig, voor de aanvang van het concert aan de zaal. Tekstboekjes zijn eveneens aan de zaal te verkrijgen.

Het concert wordt georganiseerd onder verantwoordelijkheid van de Protestantse Wijkgemeente Pendrecht/Heijplaat en ondersteund door de deelgemeente Charlois en de Nieuwe Unie.