Marcus 14 en 15 op muziek gezet

Addie de Jong dirigeerde die eerste uitvoering in 1983 zelf. De Jong werd geboren in Delft, maar werd Rotterdammer. Zo ontving de Erasmusspeld van de stad Rotterdam en studeerde hij daar aan het conservatorium. De componist is bij vele Rotterdammers bekend, want tijdens zijn, te korte, leven was Addie een bekend organist en dirigent. Hij gaf vele orgelconcerten, dirigeerde grote oratoria en was gedreven kerkmusicus in de Goede Herder Kerk in Rotterdam-Schiebroek.
In deze passie worden de verbindende Bijbelteksten nit door een tenor, maar door eemn sopraan gezongen, met begeleiding van het strijkorkest. Zo ontstaan er grotere contrasten met de rollen, die door mannen gezongen worden. Lisette Emmink zong die sopraan. De woorden van Jezus werden door bariton Frits Karskens gezongen. Hij werd begeleid door het orgel. Bas Jan Douwes vertolkte Pilatus en de hoge priester en tenor Erik Slik deed de partijen van Petrus en Judas. Zij werden door fluit, hobo en cello begeleid. Er was ook een solistenpartij voor Elly Polhuis. Zij zong het gedeelte waarin de slavin voorkomt, die Petrus ontdekt als één van de volgelingen van Jezus.
Het concert wordt georganiseerd onder verantwoordelijkheid van de Protestantse Wijkgemeente Pendrecht/Heijplaat en ondersteund door de deelgemeente Charlois en de Nieuwe Unie.