Margreet Willemsen neemt afscheid van de BORO

Margreet Willemsen is actief geweest in R4R – Europe, de bewonersuniversiteit actief in diverse Europese steden. Zij heeft altijd meegedacht vanuit de BORO, de bewonersorganisatie voor Rustburg – Oostbroek aan de Europe projecten van de Resident University en aan de ontwikkeling ervan meegewerkt. R4R stond voor Residents for Regeneration en we spreken in de verleden tijd, want u leest het goed die universiteit is zo goed als over. Root Link is een vervolg op R4R, dus de contacten blijven en gaan op dezelfde manier door. Root Link zegt het al: via de basis van de samenleving.
Een aantal jaren kwamen wijken uit Nederland maar ook uit andere Europese landen bij elkaar in conferenties om ervaringen met elkaar uit te wisselen. Daardoor is een enorm netwerk ontstaan en dat netwerk wordt nog steeds onderhouden. De financiering voor R4R stokte, maar de drijvende krachten achter deze Europese beweging zijn sterk genoeg om door te gaan.
Margreet is een zéér gewaardeerd en inspirerend mens en als ze afscheid neemt is Vitaal Pendrecht erbij. Twee jaar geleden ontstond het plan om met de toenmalige kinderraad naar het Vredepaleis te gaan. De Pendrecht Universiteit heeft contact gezocht met Cissy van der Zijden en Margreet Willemsen en al snel waren zij ook rarend enthousiast. Alles was in kannen en kruiken en iedereen heel enthousiast. Het telefoontje van het Vredepaleis gooide roet in het eten. Het bezoek kon niet doorgaan, omdat het Paleis gesloten werd voor een belangrijke rechtzitting. De teleurstelling was enorm, nu twee jaar later wordt er toch weer heel voorzichtig gepraat om het plan met een komende kinderraad toch uit te voeren. Het draaiboek ligt klaar en er is een interessante lesbrief voor de kinderen over het Vredespaleis.
Ook nu kan er weer zo’n telefoontje komen want rechtzittingen gaan altijd voor.
Margreet gooit het roer drastisch om. Ze neemt afscheid van het onderwijs en gaat voor zichzelf beginnen. Heel enthousiast en vol plannen begint ze in een centrum midden in de wijk Rustenburg-Oostbroek activiteiten op te zetten voor àlle culturen. Over enige tijd komt Margreet leren aan de Pendrecht Universiteit en Vitaal Pendrecht wenst haar heel veel succes voor de toekomst.