Meneer Afzal in de Toneelwinkel Pendrecht

Cees Bavius van het Pendrecht Theater en BAF leidde vrijdagavond 31 mei 2013 nu eens niet het Pendrecht Theater in met als spelers bewoners uit de wijk, maar twee bijzondere spelers met een opera. Een opera met de mysterieuze titel: ‘De ongelofelijke veranderingen van meneer Afzal’. Een Belgische productie in het kader van de Rotterdamse Operadagen. Het verhaal is geschreven door Pieter De Buysser en hij is ook de verteller. Sopraan Lieselot De Wilde maakte de muziek en de geluiden bij deze moderne opera.

Inwoners van Pendrecht en Zuidwijk mochten gratis komen kijken. Alle stoelen in het vestzaktheater waren bezet! De uitvoering werd hen aangeboden door de Deelgemeente Charlois en De Rotterdamse Operadagen.

Cees Bavius vond het leuk dat druk was en was et trots op dit bijzondere stuk te mogen openen.

Pieter De Buysser leidde ook kort de opera in. Hij werd meteen geïnterrumpeerd door Cees met de vraag aan het publiek: “Waar komt deze man vandaan?” De tongval en het woordgebruik van Pieter en Lieselot lieten er geen twijfel over bestaan het stuk en de spelers zijn Vlaams.

Het verhaal ging over de hoeksteen van de samenleving. Een zwaar stuk rots, dat verandert wordt in een toefje bosgrond en ook wordt een gladde inktvis aan de top van het landsbestuur in een sudderende pan tot paella gebakken en een wegkijkende rivierpaling omgetoverd in een kijkgaatje in de deur van een gesloten asielcentrum. De veranderingen van Meneer Afzal blijken inderdaad nogal ongelooflijk. Verzet begint volgens de Vlaamse schrijver en theatermaker Pieter De Buysser nu eenmaal met verbeelding.

“Wij gaan hier een heel ander klimaat maken”, zegt De Buysser als verteller aan het begin van stuk. Hij wees daarbij op een groot blauw decor met lijnen erop zoals je dat ziet bij weermannen. Het decor werd gemaakt door de Luikse beeldende kunstenaar Patrick Corillon en sloot prima aan bij de zoektocht naar een andere klimaatgesteldheid. Op de blauwe weerkaart lopen in witte lijnen hoge- en lage drukgebieden, waarop De Buysser tussen de verhalen door kleurrijke en vrolijke cirkels plakt.

De Buysser schreef veel verhalen over Meneer Afzal. Vrijdagavond vertelde, of misschien beter, las hij een metafoor voor misschien wel over de situatie in België. Hij maakte ook een grap over het woord metafoor. Het stuk rots, de hoeksteen van de samenleving, daagde meneer Afzal uit hem op te tillen.

Meneer Afzal zat in het begin achter zijn bureau in een kantoor in Brussel en sluit het raam. Zijn oor raakt beklemd en rekt uit tot een enorme lap. Hij krijgt er wel een loepzuiver gehoor door en gaat op weg. Hij ontmoet de wegrottende Ruth en de pauw Leo en samen stuiten ze op een moddervet monster dat zich onder de luchthaven heeft ingegraven. Ze hebben om hem te kunnen benaderen een kingsize shoarma met veel looksaus moeten eten. Het monster is een aartspessimist en weent en weent. Zijn tranen stijgen op? En zetten de straten blank en dreigen de hele wereld te verdrinken. De optimistische Meneer Afzal probeert het beest te troosten. De verbeedling aan de macht, nietwaar?

De Buysser las voor van achter een muziekstandaard. Hij draaide de standaard naar beneden en ging op de knieën verder. Druk gebarend met zijn armen en gepassioneerd vertelend. Sopraan Lieselot De Wilde begeleidde hem en onderbrak de verteller met middeleeuws klinkende ballades zichzelf begeleidend op een tenor-banjo. Zij noemde zichzelf een beginnend banjo-speler en gebruikte het instrument op vele manieren, bijvoorbeeld met een kettinkje als slaginstrument.

Het verhaal werd er fraai mee opgesierd tot een opera, dus ….
Het publiek werd door hen uitgedaagd om de nogal vreemde verhalen zijn mee te maken. De fantasiewereld van Meneer Afzal maakt van alles mogelijk en verandert de samenleving, verandert het Vlaanderen van nu. En ook de sfeer in het theatertje aan Plein 1953. De mensen maakten een bijzondere reis mee en keken enthousiast terug op een fraaie avond.
Zij leerden er veel nieuwe woorden bij. Wat bijvoorbeeld te denken van het Afkalf Kalf.

De Operadagen Rotterdam zijn inmiddels om maar op de website Operadagen Rotterdam is er nog even op terug te kijken.