Michiel Brink en de Passage gaan mozaïek aan Middelburgt

“Binnenkort ga ik van start om met cliënten van de passage een mozaïek te maken (onderwerp ‘water’) op een zijmuur van de Middelburcht”, schrijft Michiel Brink opbouwwerker Rieks Westrik. Hij vervolgt: “Zoiets kan niet plaatsvinden zonder overleg met de bewoners vinden wij en dus maakte ik graag een afspraak om het een en ander toe te lichten.”

Hij wil het mozaïek maken in de Theaterwinkel van Cees Bavius aan het plein. En nu hopen we dat bewoners regelmatig een kijkje komen nemen, want we zitten niet voor niets in een winkel. Hoe dat werkt, laat Michiel aan de hand van een voorbeeld zien.

Dit voorjaar heeft hij een mozaïekproject voltooid in Oud Charlois rond de Kerksingel. Dus wie vast een voorproefje wil nemen kan een indruk krijgen van het werk van Michiel en Fransje in dat historische deel van de deelgemeente Charlois.
Ook dit project is uitgevoerd in de buurt met medewerking van veel bewoners.

De opbouwwerker nam dat voorproefje en ontdekte dat er geen woord overdreven was. Toen hij met een fototoestel de mozaïeken van de Kerksingel in beeld wilde brengen, wezen bewoners hem de weg naar de verschillende plekken waar de mozaïeken hangen. De bewoners van de Kerksingel zijn er erg trots op.

De makers hielden regelmatig open dagen, en ook zonder open dag kwam er wel eens iemand binnenlopen op hun atelier. “Als we dan tijd hadden dan konden deze binnenlopers met eigen ogen aanschouwen hoe dat allemaal in het werk gaat”, aldus Michiel.

Het mozaïek dat we op het plein willen maken verschilt van de andere mozaïeken, omdat dit direct op de muur wordt aangebracht (nadat de vormen er op gestuukt zijn). Water wordt een algemeen thema. Dit wordt ook gebruikt in de ‘kinderroute’ die wordt uitgevoerd op stoeptegels.

De mozaïekmakers hopen dat er tot een prettige samenwerking gekomen wordt in Pendrecht.

Als het zo fraai wordt als de werken op de Charloisse Kerksingel en dezelfde werkzijze gevolgd kan worden zal dat vast lukken.