Moesson speelt ook Pendrecht parten

Deze vijver op de hoek van de Melissantstraat en de Slinge secundair is al een keer weggeweest. Dankzij de aanhoudende regen van de laatste tijd is ie weer helemaal terug. Het lijkt er ook een beetje op of er riet en vijverbegroeiing aan het ontstaan is. Een mooi gezicht eigenlijk in een wijk als Pendrecht.
De bedoeling is het echter helemaal niet. Op deze plek zullen woon/werkwoningen gebouwd gaan worden. En tegen die tijd moet de wateroverlast zeker in de Herkingenbuurt tot het verleden behoren vindt Harry de Boer. Hij is wijkregisseur van de Nieuwe Unie voor Pendrecht. Eigenlijk is de waterhuishouding de verantwoordelijkheid van de gemeente en dus in Pendrecht’s geval de deelgemeente Charlois. Maar de Nieuwe Unie heeft er met de bouwactiviteiten en het beheer van de woningen heel veel mee te maken. Volgens Harry de Boer en procesmanager herstructurering van de Nieuwe Unie wil de woningcorporatie haar verantwoordelijkheid niet uit de weggaan.
Harry onderscheidt de Zierikzeebuurt, de Herkingenbuurt en Pendrecht Zuid (Ossenissebuurt en Tiengemetenbuurt). In al die delen van Pendrecht ligt de situatie anders. In de Herkingenbuurt zijn twee grote afvoeren, het riool waar allerlei fecaliën in meegaan en een schoonwater afvoer. Dat systeem is er in de Zierikzeebuurt niet en de Ossenissebuurt is de riolering aan vernieuwing, maar dat gaat men doen als de woningen in de buurt op de schop gaan. De riolering ligt in de Ossenissebuurt verkeerd op afschot. Als bewoners klachten hebben komt de roteb en zuigt de rioleringsbuizen leeg. Na de herstructurering van deze buurt moet ook dat tot het verleden behoren.
Het onderwerp rond de waterhuishouding is heel actueel. Op 26 juli was er in Nova een item over het Nederlandse waterplan. Nederland zou logischerwijze kwetsbaarder moeten zijn voor de vele regen dan Engeland. Maar zoals Harry dat zegt: “Nederlanders zijn zeer gewild in de wereld, want die weten hoe ze met water om moeten gaan.” Rotterdam en dus ook de Nieuwe Unie werkt mee aan dat waterplan. Er zijn ook voor Pendrecht plannen om wateroverlast tegen te gaan.
De Nieuwe Unie is druk in de weer met de deelgemeente Charlois en vertegenwoordigers van de gemeente Rotterdam. Er liggen plannen om de drainage, de riolen, het oppervlaktewater en de grondwaterstand in de juiste verhouding met elkaar te brengen. Voor alle buurten liggen er voorstellen. Binnenkort is er weer een overleg. Aan dit overleg doen ook vertegenwoordigers van de BOP en het opbouwwerk mee. Zodra er vanuit die hoek nieuws is vindt u dat op deze website.