Mohamed Moussa doet oproep aan Marco Pastors

Moussa woont al zo’n 40 jaar in Crooswijk en was daar actief in het Marokkaans OntmoetingsCentrum een soort Turks Huis zoals in Pendrecht, maar dan vanuit een andere gemeenschap en in in een ander deel van Rotterdam. In de 80-er jaren kraakten de Marokkanen een oud schoolgebouw in de Boezemdwarsstraat en daagden buurtbewoners uit om bij hen op bezoek te komen en samen te werken aan het vooruit helpen van de ‘buitenlanders’, zoals dat in Crooswijk nog steeds consequent in de mond genomen wordt. Moussa werd daarbij bijgestaan door At Polhuis, toen wijkpredikant in Jaffa – Crooswijk en later ook in Pendrecht.
Moussa kent de discussies en wil graag een andere kant van de zaak belichten. Hij noemt zichzelf van de eerste generatie. Maar hij kwam wat later naar Nederland dan de mensen om zich heen en onderscheidde zich door goed Nederlands te praten en vooral contact te zoeken met Nederlandse wijkbewoners.
Moussa zei zijn best te doen Rotterdammer te zijn. ‘Wij zijn immigrant of gastarbeider. Wanneer? En wat moeten wij doen zodat jij, Marco Pastors ga ons ook als Rotterdammers gaat zien? En ook voor ons opkomt?, was zijn vraag. Hij stak zijn bewondering voor de Leefbaar Rotterdam-politicus niet onder stoelen of banken en ging in tegenstelling tot veel anderen niet over tot het gooien van modder naar de ex-wethouder van Rotterdam.
Zou Pastors de gerenoveerde woning van Mohamed Moussa in de Frederikstraat opzoeken en er thee met nana drinken?
Vitaal Pendrecht gaat het voor u, lezer van deze website, bijhouden.