Nieuwjaarsreceptie deelgemeente in Winkelcentrum Zuidplein

Het dagelijks bestuur van de deelgemeente Charlois benoemde 4 januari 2010 tijdens de Nieuwjaarsreceptie, Adrie Notenboom tot Charloiser van het jaar 2009. De Charloise nieuwjaarsreceptie werd dit jaar gehouden in Winkelcentrum Zuidplein. De formule was ook helemaal nieuw. Veel mensen uit de deelgemeente en een aantal vertegenwoordigers uit de stad stonden drongen samen voor de Hema in het winkelcentrum. In het kader van de start van de Tour de France op 3 juli 2010 konden de aanwezigen laten zien hoe hard ze de Erasmusbrug over konden fietsen.

Adrie Notenboom is een actieve bewoonster van de wijk Carnisse. Zij werkt als onderwijzeres op openbare basisschool “De Kameleon” in die wijk. Maar doet daarnaast ook veel vrijwilligerswerk. Zij nam het initiatief tot de Speelotheek Charlois. Als leerkracht zag zij dat er bij veel kinderen thuis onvoldoende spelletjes aanwezig waren. En kinderen spelen dan ook vaak alleen maar spelletjes op de computer of op de gameboy. De Speelotheek Charlois stelt kinderen in de gelegenheid om met veel uitdagender speelmateriaal in contact te komen. De Speelotheek Charlois ging op 1 oktober open en is te vinden in het clubgebouw van Speeltuin Charlois aan de Carnissedreef 296. Kinderen tot 14 jaar kunnen er allerlei speelgoed lenen, variërend van eenvoudige stapelblokken, de nieuwste puzzel van Dora, een garage met auto’s, tot Knex en spannende gezelschapsspelen. Maar ook kunnen kinderen er komen spelen en al doende leren spelletjes te spelen. De regels worden hen uitgelegd door de vrijwilligers en medewerkers van TOS. De speelotheek werd mogelijk dankzij De Kameleon, het bestuur van speeltuin Charlois, de BSW, TOS en een enthousiaste groep vrijwilligers.
Adrie Notenboom heeft namens De Kameleon en het kunstenaarsduo Trotz & Brink een nieuwe aanvraag ingediend bij het Participatiefonds voor het opzetten van een Taalcentrum in Carnisse met als doel de taalontwikkeling in de wijk Carnisse te stimuleren. Die aanvraag is op dit moment in behandeling bij de deelgemeente.
Adrie was met een smoes naar de receptie gelokt en reageerde na afloop met een beetje ongeloof in of het nou wel allemaal zo bijzonder was wat ze gedaan had en doet in de wijk.

Het soort mensen waar ze in Charlois zorgvuldig mee om koeten gaan.