Nog een bijzondere asbak

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van woningbouwvereniging Onze Woongemeenschap (OWG) in 1960 is dit jubileumasbakje gemaakt. Het is van geglazuurd aardewerk en is 10 centimeter in het vierkant. Meestal is een asbak rond maar dit model lijkt symbool te staan voor de rechthoekige opbouw van Pendrecht. En die maat van 10 centimeter, heeft dat te maken met de 10 jaar dat OWG toen bestond? De tekst en de afbeelding spreken verder voor zich en op de onderkant staat Westraven Utrecht Holland.

In het boek ’50 jaar OWG’ wordt het asbakje genoemd: “In 1960 maakt de vereniging een begin met het bezoeken van nieuwkomers (…) er kan met de bewoners over tal van zaken worden gesproken (…) aan alle bezochte gezinnen wordt het jubileumasbakje uitgereikt.”

De Pendrechtse dagburgemeester wil natuurlijk meer weten. Hoeveel van deze asbakjes zijn er gemaakt en wie hebben het gekregen? Heeft u het nog ergens staan en u doet er niets mee, dan houden wij ons aanbevolen. Wie er meer over kan vertellen: graag even een reactie!