Opening van nieuw Turks Huis in Pendrecht werd goed voorbereid

Het was stralend weer zaterdag de 23e april van 2011. Alles werd in het werk gesteld om er een prachtig openingsfeest van te maken. Dat het op 23 april 2011 91 jaar geleden was dat de moderne Turkse Staat werd opgericht en dat Mustafa Kemal Ataturk in 1923 die dag uitriep tot de dag van de toekomst en dus die van de kinderen, mooi meegenomen. In 1979 vond de Unesco dat deze dag over de gehele wereld gevierd zou moeten worden. En wie weet komt het nog eens zover dat Ban Ki-Moon in 2020 een stapje terugdoet en dat er kinderen van overal uit de wereld de bankjes in de Verenigde Naties innemen en een aantal kordate besluiten nemen over de toekomst van hun wereld.
Dat moet ongeveer het idee van de vader van alle Turken geweest zijn.

De kinderen waren zaterdag 23 april 2011 ook het eerst aan zet. Zij begonnen met het planten van nieuwe plantjes in bakken, die verspreid op het plein voor het verenigingsgebouw stonden en in de pas aangelegde akkertjes. Ook rond de enorme boom staan inmiddels bloemetjes.
Kinderen haalden de plastic potjes van de plantjes af en de bloemetjes kregen een vaste plek in de aarde.

Cemal Kumas, de secretaris van de vereniging, hing de Turkse vlag met de beeltenis van Mustafa Kemal Atatürk erop op het uithangbord van zijn club. Hij is ooit vernoemd naar de stichter van de Turkse natie.

Muziekcoördinator Semih Arikan testte de microfoons en bracht ze op hoogte voor de kinderen die het feest zouden openen.

Gizem Koç en Talip Altintas droegen liederen voor, die horen bij het feest. De tekst komt terug in een volgend bericht.

Vervolgens hield voorzitter Sedat Atacan een toespraak. Alles, behalve de liederen, ging zowel in het Turks als het Nederlands. De voorzitter was enorm blij met het gebouwtje en het terrein er omheen. Vooral ook omdat er gebruik van gemaakt wordt door bijvoorbeeld een ouderen gymclub op dinsdagmiddag. Hij hopt dat er nog meer activiteiten in het gebouwtje komen.

De opening werd verricht door maar liefst 10 lintenknippers, waaronder politici, een vertegenwoordiger van het Turkse consulaat en de dag- en nachtburgemeester van Pendrecht.

Vervolgens was er muziek van de groep Misket van Semih Arikan en een koor, dat ook onder leiding staat van deze veelzijdige muzikant. Hij heeft op zijn repertoire ook een lied staan in het Turks dat gaat over Rotterdam.

Maar de muziek van deze middag stond vooral in het teken van Internationaal Kinder Feest.
En die kinderen kwamen dan ook vooral aan hun trekken.

Alhoewel de ouders ook niet vergeten werden.

Provinciale Statenlid Bahattin Erbas maakte van de gelegenheid gebruik om de mensen te bedanken voor de steun die zij hem bij de afgelopen verkiezingen gegeven hadden. Hij stond nummer 17 op de lijst van de PvdA, maar kreeg zoveel voorkeurstemmen, dat ie steeg naar de tweede plaats op die lijst.
Zijn partij werd niet het bestuur gekomen, trouwens.