Opera “Dido en Aeneas” van Henry Purcell in Zuiderpark

Dido and Aeneas is een kamer-opera van Henry Purcell. Er wordt vanuit gegaan dat de opvoering in 1689 de eerste opera uitvoering is geweest.

Purcell schreef zijn Dido en Aeneas vermoedelijk in samenwerking met Josias Priest, wiens vrouw in Chelsea een Boarding School for Young Gentlewomen had opgericht. Misschien is dat de reden waarom de opera nauwelijks mannenrollen bevat en vol zit met dansen.
Het libretto is van Nahum Tate, die vaker met Purcell samenwerkte. Purcell paste de teksten om metrische redenen geregeld aan.

Dido and Aeneas wordt als Purcell’s meesterwerk gezien, en de sterfscène van Dido met de aria ‘When I am Laid in Earth’, is een aangrijpende, klassieke aria uit de barok. De sombere melodie is, zoals bij Purcell gebruikelijk is, op de tekst afgestemd, en de basso continuo gaat dieper omlaag. Dido and Aeneas wordt geregeld zowel door amateurs als professionelen ten uitvoer gebracht.

Zaterdag 18 september 2010 voert de Stichting Opera Minora de opera “Dido en Aeneas” op op het Avontureneiland in het Zuiderpark.
Van 14:00 tot 15:00 uur. Toegang: gratis. Reserveren: niet nodig.

Een presentator zal het verhaal vertellen van de maagdelijke koningin Dido, die verliefd wordt op de Prins Aeneas uit Troje. Zij moet kiezen tussen de liefde en haar carrière. De opstandige meiden (heksen), een soort agressieve feministes, die tegen Dido samenzweren, zorgen er tenslotte voor dat het in de heuvels van het Avontureneiland slecht met haar afloopt.

Op 19 september zijn er Zuiderparkspelen en zal de opera opnieuw worden uitgevoerd en zijn er diverse andere theatervoorstellingen voor jong en oud. Kinderen kunnen dan ook bouwen met kartonnen dozen, timmeren, klimmen, tekenen, vliegeren, schilderen en zich laten schminken. En dat is nog lang niet alles, een geweldig evenement voor het hele gezin.