Prijsuitreiking aan de biljarters in restaurant Zuiderkroon

Dagburgemeester Mario Bosch beschrijft het in zijn weblog als volgt:

“Vandaag was de laatste officiële speeldag in 2012 van de biljarters in de Zuiderkroon. Het competitiejaar van Biljartclub Zuiderkroon is daarmee afgesloten en dus was er vanmiddag, tussen twee partijen in, een officieel moment voor de prijsuitreiking.

Bijna alle spelers waren er en om 1 uur begint het biljarten zoals altijd. Rond half 3 wordt na afloop van een partij het spel even stilgelegd en vraagt wedstrijdleider Koos Smits om aandacht. Op het biljart stonden drie trofeeën in de vorm van een harp met de afbeelding van een stukje biljarttafel, compleet met drie ballen en een keu (foto links boven). Na een korte inleiding maakte Koos de winnaars bekend en dat waren achtereenvolgens Frans den Hollander (3e prijs met 471,5 punt), Douwe Meulendijks (2e prijs met 483,5 punt) en Dorus van Leeuwen (1e prijs met 523 punten). Iedere winnaar kreeg een trofee en daarna kreeg Dorus uit handen van Koos de wisselbeker uitgereikt (foto rechts boven). Behalve het hoogste aantal punten in de competitie heeft Dorus nog een record op zijn naam staan: hij maakte op 27 oktober j.l. in één beurt 13 punten, het hoogste aantal tot nu toe.

Daarna werden de scorelijsten uitgedeeld zodat elke speler kon zien hoeveel punten hij heeft gehaald (foto links onder). Voor de feestdagen was er voor iedereen een amandelkrans (foto rechts onder), ook ik kreeg als “trouwste supporter” deze kerstversnapering. Tot slot deelde Koos mee dat er tot begin januari geen competitie is maar wie op zaterdagmiddag toch wil biljarten is natuurlijk vrij om te komen spelen. Onder het genot van een drankje werd er nog even nagepraat maar daarna stonden de twee volgende spelers klaar en rolden de ballen weer over het groene laken.

De Biljartclub Zuiderkroon is opgericht op 30 augustus 2008 en speelt iedere zaterdagmiddag in het gelijknamige restaurant waar ik zaterdagmiddag tijdens mijn wijkronde altijd koffiepauze heb. Ik zie ze dus wekelijks spelen waarbij het er soms fanatiek aan toe gaat, winnen is leuk maar het gaat natuurlijk meer om het spel en de gezelligheid. Voor mij is het na een (vaak drukke) werkweek een moment van ontspanning om de biljarters bezig te zien.”