Russen in de Open Hofkerk

Op de foto pastor Johan Bosch, organist-organisator Jan van Dijk en pianiste Valerya Matygulina met een kalender van 2013. De pianiste gaf de poster aan het tweetal aan het eind van het succesvolle concert dat het Neva Ensemble gaf in de Open Hofkerk op zondagmiddag 23 december 2012.

De kalender komt goed van pas, want de 4 komende concerten in de Open Hofkerk van Pendrecht gaan allemaal Russische muziek over het voetlicht brengen.

Het concert van deze zondagmiddag werd een beetje anders dan waarmee het ensemble op tournee is in Nederland. Er werden een aantal stukken vervangen door kerstmuziek.

De Russische musici zongen in het Engels: Hark The Herald Angels Sing en zelfs in het Nederlands: De Herdertjes lagen bij Nachte. Ook zongen zij Handel’s Joy To The World.

Na de pauze veranderde er weinig aan het vaste programma van het ensemble. Het Patriottenlied werd vervangen door: O Holy Night, waarin de hoge stemmen even lekker uitpakten.

De organisatie had op haar beurt ook toepasselijke cadeautjes voor de artiesten. Geen bloemen. Wat moeten kunstenaars op tournee met bloemen?

Voor ieder lid van het ensemble was er een fles met likeur voor de dames en jenever voor de heren.

Een uitgebreider verslag is straks te zien op de pagina van de kerken.