Schitterend totaal beeld van Pendrecht in de Theater Marathon

De Pendrecht Theater Marathon voerde een steeds enthousiaster wordend publiek langs diverse locaties in de wijk. Op iedere locatie werden de verschillende juweeltjes uit 4 jaren Pendrecht Theater gespeeld.
Het startschot van de marathon werd gegeven in de Toneelwinkel Pendrecht aan Plein 1953 nummer 59 door deelraadsvoorzitter Dick Lockhorst. In zijn peptalk wees hij op het unieke karakter van deze bijzondere mararthon. “Dit is nog nooit vertoond”, aldus Lockhorst.
Hüseyin Karabulut en Orhan Zengin beten met ‘Uitstappen zonder lawaai’ het spits af van wat een ontroerende, prachtige en informatieve tocht door de verschillende buurten van Pendrecht zou worden en ging langs de verschillende perioden uit de 50-jarige geschiedenis van de wijk. Pendrecht als toonbeeld van de wederopbouw in de jaren 50 en 60 tot voorbeeld van een ‘prachtwijk’ in de laatste decennia. De spelers trokken voor het voorleesstuk hun schoenen uit. De vertolking werd extra realistisch toen Orhan bij het uitspreken van de laatste zinnen zijn tranen nauwelijks kon bedwingen. Hij moest bij het uitspreken van de tekst, waarin hij bij het graf van zijn denkbeeldige vader staand een belofte deed, denken aan zijn overleden grootmoeder.
In de Sint Bavokerk volgden ‘Bestemming Nederland’ en ‘De lang verwachte terugkomst van July Bonafacia’. Dat laatst genoemde stuk kon na de première in maart 2006 niet meer gespeeld worden door het overlijden van hoofdrolspeelster Irene Lajeyna in mei van dat jaar. Pieta Bot vertelde het verhaal van deze mooie Pendrecht Monoloog. Pieta Bot is verantwoordelijk voor alle teksten van het Pendrecht Theater.
Elly en Ruud Pesik speelden daarna in hun eigen Sint Bavokerk hun eigen geschiedenis vanuit Nederlands Indië naar Nederland en naar Pendrecht, waar zij al 45 jaar wonen.
De marathon kende een nieuwe etappe in de Open Hof Kerk voor de monoloog ‘Alleen de bomen zijn nog van toen’. Annie van der Velden, Nel van Dijk en Thea Abma speelden deze monoloog de afgelopen 4 jaar al 60 keer en het bijzondere aan dit trio is dat zij in alle onderdelen van het Pendrecht Theater meespelen.
Langs de Sliedrechstraat en de Tuin op het Zuiden liet reisleider Mario Bosch de deelnemers aan de marathon zien hoe Pendrecht zichtbaar vernieuwd. Hij bracht het gezelschap naar het complex Schouwen Duiveland waar de ravitaillering in de vorm van een lunch plaatsvond. Hennie en Stjepan Veselic hadden met behulp van ander vrijwilligers de lunch verzorgd.
In het Pendrecht Theater volgde het theaterstuk bedacht door jongeren uit de wijk en door hen uitgevoerd: ‘Schuren’. In het Pendrecht Theater gebruikten zij de gehele ruimte en speelden ze toneel in een toneelstuk. In het kader van het jongerenjaar wilden ze met hun spel een reis naar New York verdienen. Het stuk moest volgens hen over seks gaan. Alle voordelen over jongeren passeren de revue in ‘Schuren’. Gaby Albertus, Paris Ayas, Shaffy Bisschop, Chevy King, Badr el Harouni, Ivone Lopesmonteiro, Hodan Mahamoud, Maroussa Monsels, Melissa Ndonfunsu en Vania Tavares lieten zien hoe hun wereld in elkaar zit en hoe zij hun Pendrecht zien. Ze verdienen het dit stuk in New York uit te voeren.
Na een kleine tussenstop in de Toneelwinkel volgde het door ouderen uit de wijk gespeelde ‘Vensters’, zes korte verhalen over de situatie waarin ouderen vandaag de dag in de wijk vanachter hun ramen de wijk zien.
Elly Pesik las voor over de strijdbare Jannetje die haar bomen wil behouden. Joke Huissen die op haar scooter met een tentje achterop als Hiphopoma naar haar zoon in Barcelona wil. Ze sprak haar zoon en zijn kinderen over Skype toe.
Anne Assmann liet eenzaamheid zien in ‘Het sneeuwt’
Annie van der Velden en Bep van Krimpen speelden een moderne uitvoering van ‘Assepoester’ op leeftijd in Pendrecht.
Anke Huys sprak in een dode lijn in ‘Verbinding verbroken’ en
Thea Abma en Nel van Dijk kregen alle lachers op hun hand in het komische stuk ‘Arendsogen’.
In de Middelburgt werd vervolgens een langere ravitaillering ingelast met een extra energie opwekkend drankje en daarna een diner uit de keuken van poelier ’t Haasje.
Inmiddels was portefeuillehouder en geboren Pendrechtenaar Ed Goverde het gezelschap komen versterken om de finale van de Pendrechttour mee te maken opnieuw in het Pendrecht Theater ‘De Pendrecht Dialogen’.
Linsey Mata van der Velden en Charifa Blinker zongen ‘Pendrecht state of mind’. Het nummer New York State of Mind van Billy Joel op een mooie manier uitgevoerd en omgezet naar Pendrecht.
‘Zonsondergang met R&B’ door Charifa Blinker, Fred Oheneba, Annie van der Velden en prachtige zang van Annet Duarte Lopes, Lisa Zego, Econise Freire, Delcia Monteiro Tavares, Reggie Simons, Nennie Simons en Dynayrice van Laparra. Waarin het leven van de oudere en de jongere Pendrechtenaar heel erg op elkaar gaat lijken. En Fred een nieuwe nationaliteit beschrijft. Hij noemde zich toen hij klein was Pendrechtenees. Het werk van zangdocente Maria voor ’t Hekke was in dit stuk goed te horen.
‘Maatschappelijke stage’ werd uitgevoerd door Badr el Harouni, Ivone Lopesmonteiro, Vania Tavares, Thea Abma en Nel van Dijk, die een daverend applaus kreeg na haar scherpgevonden reactie op het hardop soufleren van regisseur Cees Bavius. ‘Ik was nog aan het kijken’, zei ze en hervatte haar spel, alsof er niks gebeurd was.
‘Rabiaa & Roos’ met Simone van Arendonk als Roos, Gabriëlle Julen als Rabiaa en in het koor: Charifa Blinker, Linsey Mata van der Velden, Paris Ayas, Ivone Lopesmonteiro en Badr el Harouni.
De Marathon zat erop en Ed Goverde reikte na herhaaldelijk applaus voor de spelers een ‘Pendrecht is goed bezig’ tas uit met daarin het fotoboek ‘Rotterdam, de Zuiderlingen’ en een paraplu van de deelgemeente Charlois. De huldeblijken voor deze topprestatie op Zuid waren er niet in de laatste plaats voor de vele vrijwilligers, die ervoor zorgden dat het de marathongangers aan niks ontbrak en alle decorwisselingen, ravitailleringen, verplaatsingen probleemloos verliepen.
Cees Bavius benadrukte in de borrel na afloop de bijzondere prestatie van Charifa Blinker. Charifa deed naast haar eigen rollen ook nog even de uitdagende rol van het Antilliaanse meisje in dialoog ‘Zonsondergang met R&B’ erbij. Zij had daarvoor maar een weekend de tijd om de rol in te studeren.
Het Pendrecht Theater en regisseur Cees Bavius hebben met de Pendrecht Theater Marathon opnieuw bewezen tot welke unieke dingen jonge en oudere bewoners van de wijk in staat zijn. 11 uur theater zonder enig moment van verveling.

Het is nu reikhalzend uitkijken naar de kroon op het werk van het Pendrecht Theater, ‘de nieuwe Pendrecht Idealen’.