Van der Laan tv tijd tekort, toch nuttig journalistiek verhaal

Kunst komt met oplossingen voor lastige problemen. Eberhard van der Laan was op 8 juni op werkbezoek in Charlois. Hij nam kennis van verschillende projecten in Zuidwijk, Pendrecht en Oud Charlois. Toen hij één van de 5 ministers werd die op zomerstage gingen bij de actualiteitenrubriek EénVandaag wilde hij een item maken over de rol van kunst in het zoeken naar oplossingen in de Vogelaarwijken en koos voor het Pendrecht Theater van Cees Bavius en de oplossing, die de stichting B.A.D. bedacht had voor een lastig probleem in Oud Charlois.
In het item zie je ’the making of’ en de aanwijzingen, die de zomerstagiaire krijgt. Vervolgens de onderwerpen zelf en tot slot de montage en een korte terugblik. En dat alles in 10 minuten nadat EénVandaag de dramatische brand in Kampen, waarbij 4 kinderen omkwamen en verkiezingen in Afghanistan behandelde. Tussentijds zegt Ton Egbers wat er aan sport langskomt. Lukt het de minister om er iets van te maken?

De minister kijkt kritisch naar zichzelf en begint in met: ‘Als minister ben ik op zoek naar de positieve dingen en als journalist wil ik niet allen op de negatieve dingen ingaan, maar er moet wel voldoende spanning inzitten. Dat is misschien mijn valkuil.’
Cees Bavius vertelt met passie over de rol van het Pendrecht Theater in de wijk en laat met de spelers van ‘Maatschappelijke Stage’ zien wat theater maken in Pendrecht met hen doet. Nel van Dijk, Thea Abma, Vania Tavares, Paris Ayas, Badr El Harouni en Ivone Lopesmonteiro geven een goed beeld wat het theater maken voor hen betekent.

Uiteindelijk constateert de zomerstagiaire dat hij geen promotiefilmpje gemaakt heeft, maar wel een vrolijk stemmend verhaal gemaakt heeft, waar je wat aan hebt.

www.eenvandaag.nl biedt de mogelijkheid om de zomerstage van Eberhard van der Laan te volgen.