Veel belangstelling voor Mehter Takımı

“The first historical OTTOMAN military orchestra in Europe” stond er op hun banier. Oude krijgers met helmen uit een ver verleden en trommels en fluiten, die door merg en been gaan. Mooie kleding aan en allerlei tekens, die inderdaad herinneren aan de tijd toen Turkije nog een groot deel van Europa beheerste in het Ottomaanse rijk. Er werd druk gefilmd en er werden veel foto’s gemaakt.
Arif Öztürk had zich lang van te voren ingezet om het orkest naar Pendrecht te laten komen. Uit het banier van de groep blijkt dat ze buiten Duitsland ook naar Frankrijk en waarschijnlijk naar nog veel meer landen met groepen Turkse bewoners zullen gaan. Een populair orkest onder Turkse bewoners dus, maar ook de Nederlanders keken hun ogen uit en genoten van de shows, die er geven werden voor de Morgensterkerk op Plein 1953 en in de Oosterlandstraat. De stoet liep onder begeleiding van politie en verkeersregelaars in een langzame tred, want er hoort ook een speciale pas bij hun muziek over de grote weg die Pendrecht en Zuidwijk verbind. Arif Öztürk liep met een megafoon voorop. Discipline hoort bij zo’n orkest met een militaire en historische inslag. De kinderen uit de wijk vonden het prachtig. Het was tenslotte hun feest.