Veel belovende eerste avond activiteit in IJspaleis

De kerkgangers konden zondagmorgen 6 december 2009, de dag dat Sint Nicolaas jarig was aan de deur van de Sint Bavokerk lezen:

Uitnodiging:

Kom maandagavond 7 december 2009
in de grote tent van het IJspaleis
voor
een gezellig college van de Pendrecht Universiteit over: ‘7 jaar Vitaal Pendrecht en
zit er eigenlijk wel vitaliteit in de wijk?’

Om 18:00 uur gaat de tent open voor een boeiende zoektocht naar de vitaliteit in de wijk.
Einde programma 21:00 uur
deelname gratis

Midden in Ottawa staat een totempaal. Midden in Pendrecht ook. Alleen staat die niet op de stoep zoals in Ottawa, maar in het Mariawinkeltje aan de Krabbendijkestraat. Daar bevinden zich nog veel meer attributen uit culturen, die werken met spirituele krachten en alles te maken hebben met vitaliteit.

Spiritualiteit? We gaan toch niet op de bovennatuurlijke toer. Nee, daar is Pendrecht veel te nuchter voor. Nou, ja? Soms waren er geesten rond. Want Halloween werd nog maar een maandje geleden uitbundig gevierd in de wijk. Het Offerfeest is net achter de rug. De Goed Heilig Man, Sinterklaas, is 7 december net terug naar Spanje en veel mensen zijn bezig met voorbereidingen voor kerst en jaarwisseling. De juiste sfeer om een beetje te dromen over de toekomst. Dat gebeurt meestal achter de voordeur en binnenshuis. Maar maandagavond 7 december ook in de Grote Tent van het IJspaleis op Plein 1953.
Wat voor vitaliteit zit er eigenlijk in de wijk. Dat wil de Pendrecht Universiteit op deze avond in de grote tent van het IJspaleis in een gezellig college uit de professoren van de wijk zien te krijgen. En de professoren van de wijk zijn tenslotte de bewoners zelf. Dus kom en doe mee! Er is een leuk programma! Met:

• Martijn van der Steen, adjunct directeur van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur, zal een presentatie geven waarin hij zijn kijk geeft op waarom het vaak verkeerd gaat tussen overheid en samenleving.
• Daarna zijn er deelcolleges, workshops met:
• Bert Knape, die met djembees, grote trommels, kijkt of er muziek in Pendrecht zit en
Annemieke Smit van de World Dialogue Foundation, die werkt met de talking stick en een dialoog-methode waarmee feillos vastgesteld kan worden of er toekomst in Pendrecht zit.
• Helaas kan mevrouw Bouterse van het Mariawinkeltje niet meedoen in verband met een plotselinge afreis naar Suriname, anders hadden we ook een echte spirituele reis naar de toekomst ingelast.
• Armando Monsanto zorgt samen met Eddie Taylor voor de muzikale noot. Beide muzikanten wonen in de wijk.
Ook zal er kunst uit de wijk tentoon gesteld worden.

Bovendien zorgt ’t Haasje voor Hollandse snert en zorgt Safir Restaurant voor Marokkaanse harira, en er is thee met nana en de gebruikelijke koffie, thee en natuurlijk frisdranken. Dus de maag, de motor van de mens, dus ook die van de professoren van Pendrecht wordt ook bediend.
Groeten van,

Vitaal PENDRECHT