Vijfde college Bewoners in de Kijkerd

Het stukje Ossenisseweg voor de modelwoning op nummer 13 is opgebroken.

Dat staat eigenlijk wel een beetje model voor de hele buurt.

Het ene stuk van de Tuin op het Zuiden is net klaar, het volgende wordt gebouwd en dan moeten er ook nog vier portiekflats gesloopt worden.

De Tuin op het Zuiden is trouwens maar een klein deel van de buurt, want die is veel groter en loopt van de Groene Kruisweg tot aan de Burghsluissingel en van de Slinge tot aan de Nieuw-Vossemeerweg.

In de modelwoning vond donderdagavond het vijfde participatiecollege plaats. Harry Kock leidde een gezellige bijeenkomst in een woonkamer van een woning, die nog geen bewoners heeft. Maar wel een mooie afspiegeling vormde van wat je in de verschillende fasen van de nieuwbouw in Pendrecht tegen kan komen.

Bewoners in de Kijkerd is de naam van de reeks colleges. In de vijf delen van de wijk werd in kaart gebracht hoe bewoners denken dat hun wijk er in 2020 uit zou moeten zien. Bewoners? Ook John Waas van Woonstad Rotterdam Vastgoed en Harry de Boer nog even wijkregisseur van dezelfde corporatie deden mee. Harry blijft wel bij de wijk betrokken, maar naam van zijn functie wordt een andere.
De gespreksleider vroeg de aanwezigen eens puntig op te schrijven wat wel en wat niet goed gaat in de buurt. Samen met Arno van der Laan ordende hij de onderwerpen en sommigen werden uitgediept. Diep? Ja er zijn plekken in de wijk die diep liggen en waar water blijft staan. Elly Bakker kan zich daar erg over opwinden. Zij heeft dat onderwerp al een aantal malen aangekaart en er gebeurt maar niks. Ze wil nu overgaan tot het oprichten van een vereniging met haar buren om het hoger op te zoeken. Soms wordt er tegen haar gezegd: “Wat doe je nog in die buurt, in die wijk?” Haar hele sociale leven ligt in Pendrecht. Van weggaan wil ze niks weten. In 2020 zou de buurt dus voor haar een stuk minder drassig moeten zijn.
Miranda de Bruijn woont nog niet zo lang aan de Burghsluissingel en voelt zich ook al erg verbonden met de wijk. Zij ergert zich wel aan de langzame manier waarop sommige vernieuwingen gaan. Ze kijkt uit op de drie ouderenflats aan de singel en verbaast zich erover dat de ouderen nog steeds in een ‘bouwput’ zitten.
Ronald Tol woont sinds kort ook in deze buurt en is betrokken bij de vereniging van beheer van de gemeenschappelijke ruimte in de omgeving. Hij zit ook in de deelgemeenteraad en wees erop dat iedereen moet blijven melden. Zo werden er gelijk al wat contact gelegd dat nodig is om de wijk verder op orde te krijgen.

Wat krenten uit de pap van het vijfde college.
Dinsdag 27 november wordt de ronde door de wijk in een slotcollege nader bekeken. Dat moet leiden tot een aantal punten die voor de bewoners tellen als het gaat om hoe Pendrecht er in 2020 uit zou moeten zien.
Die laatste bijeenkomst is in het Servicepunt Charlois Zuid en begint om 19:00 uur.