Vitaal Pendrecht legt krans bij de Vallende Ruiter

Woensdag 4 mei 2011 om 20:00 uur werd er stilgestaan bij hen die vielen in de oorlog van 1940 – 1945 maar ook van de slachtoffers van oorlogshandelingen daarna. Tussen de kransen lagen er ook van Vitaal Pendrecht en van het Turks Huis in Pendrecht.
Vanaf het kantoor van de ABN-AMRO bank aan het Zuidplein vertrok een stoet met de politie­harmonie “Herman­dad”, drumband Harmonie Slikkerveer en Jeugdkoor van het Apostolisch genootschap richting het monument van de “Vallende Ruiter”.
De herdenking werd georganiseerd door de Commissie Herdenking 4 mei Linker Maasoever. Voor de 66e keer om precies te zijn werd bij het monument dat opgericht werd voor de mensen die in maart 1945 in koelen bloede werden gefusilleerd als als represaille voor een aanslag op een functionaris van de Ordnungspolizei en de liquidatie van een Duitse SD’er en een Nederlandse helper. De vergelding vond plaats op de plek waar nu De Vallende Ruiter staat aan de Mijns­herenlaan.

Op 12 maart 1945 werden in totaal veertig ‘Todeskandidaten’ geëxecuteerd. Op de Pleinweg in Rotterdam-Zuid stierven twintig mannen voor het vuurpeloton. De oudste was Teunis Johannes Abbenbroek uit Goudswaard (55 jaar), de jongste Jan Kerkhof uit Delft (19 jaar). Nog twintig mannen werden gefusilleerd op het Hofplein. Hier was Antonie Kranen uit Voorhout (45 jaar) de oudste en Abraham Limburg uit Voorschoten (20 jaar) de jongste.

Locoburgemeester Hugo de Jonge memoreerde in zijn herdenkingsrede de gebeurtenis. Hij zei te denken dat hij de eerste wethouder te zijn wiens ouders na de oorlog geboren waren die de eer te beurt viel om deze rede uit te spreken.
Anne-Marie Oosthoek-Dorenbos verzorgde overigens een declamatie en bracht onder andere een gedicht van Willem Wilmink dat op muziek is gezet door Herman van Veen.

Na het blazen van de Last Post door een muzikant van de Hermandad werden twee minuten stilte in acht genomen, gevolgd door het Wilhelmus.

Daarna legden vertegenwoordigers van de gemeente Rotterdam, deelge­meente Charlois, de Com­missie Herden­king 4 mei Rotterdam Linker Maasoever en diverse instanties en verenigingen kransen en bloemen bij het monument.

Onder de kransleggers waren de voormalige penningmeester en oprichter van de Bewonersorganisatie Pendrecht, Kees Brand, als vertegenwoordiger van de OVV, een vrijwilligers organisatie. Voorzitter Sedat Atacan van de vereniging Turks Huis in Pendrecht legde met een collega uit de vereniging een krans en ook Mario Bosch en Harry Kock legden namens Vitaal Pendrecht een bloemstuk.

Kinderen van de scouting reikten de diverse stukken aan de vertegenwoordigers van de organisaties aan. En tot slot legden leerlingen van de Maarten Lutherschool allemaal één bloem voor het monument.

De stoet ging terug naar de bank en daar werd nog even nagepraat onder het genot van een kop koffie. De commissie onder voorzitterschap van Henk van der Pols kan terugzien op een waardige 66e herdenking bij De Vallende Ruiter.