Vitaal Pendrecht voorbeeld conferentie UvT

De dag ervoor had zijn collega-minister een toespraak gehouden voor werkers aan vernieuwing van wijken. Ernst Hirsch Ballin is ook maar voor een korte tijd minister. Hij komt van de Universiteit van Tilburg. Hij stond in de Efteling en haalde net als de overige sprekers zijn herinneringen op aan die bekende plek in Nederland. De toespraken vonden plaats onder een sterrenhemel.
’s Middags waren er in diverse zalen verspreid over de Efteling workshops. Eén workshop vond plaats in de zaal achter de stoomcarrousel. Professor Pieter Tops behandelde daar vitale coalities. Hij liet zien wat dat zijn en wat ervan kan worden.
Het eerste voorbeeld was de BOM ReVa uit Den Haag. Arie Schagen, voormalig voorzitter van een bewonersorganisatie in Den Haag en Hans Hoogvorst, onderzoeker, lieten zien hoe het een vitale coalitie kan vergaan.
Tops wilde ook graag ingaan op Vitaal Pendrecht en de Pendrecht Universiteit. Hij had op een conferentie Dominic Schrijer ontmoet. Dominic was toen portefeuillehouder van de deelgemeente Charlois en vroeg hem: “Doe mij zo’n vitale coalitie. En graag in Pendrecht.”
Ted van de Wijdeven, Bien Hofman en Rieks Westrik kleurden het voorbeeld in. Tot slot van de workshop speelden Elly en Ruud Pesik, ‘Bestemming Nederland’. Zij werden ingeleid door regisseur Cees Bavius, die aansloot bij wat hij gehoord had en het Pendrechtse echtpaar begeleidde bij hun verhaal. Een staande ovatie viel hen ten deel.